Bounce rate

Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń (z ang. bounce rate) to jeden ze wskaźników informujących o tym, jak użytkownicy korzystają z naszej witryny i czy podobają im się publikowane przez nas treści. Jeżeli pierwszy raz konfrontujesz się z tym pojęciem i dotąd nie wiedziałeś/aś, co to jest bounce rate, jesteś w dobrym miejscu. W tym artykule dokładnie wyjaśniam, jak oblicza się bounce rate, o czym dokładnie mówi i w jaki sposób należy go interpretować.

Co to jest bounce rate? Problematyczna definicja

W narzędziu analitycznym Google Analytics współczynnik odrzuceń jest obliczany według wzoru:

sesje, podczas których użytkownik wykonał tylko jedną interakcję / całość sesji

Tutaj należy jednak zaznaczyć, że definicja nie jest do końca precyzyjna. Jeżeli w czasie wizyty użytkownik wykonuje jakąkolwiek interakcję, która nie powoduje otwarcia nowej zakładki, ale jest zarejestrowania jako zdarzenie (np. ściągniecie pliku), to wówczas taka wizyta nie jest już liczona jako odrzucenie. Warto też dodać, że aktywność tylko z jednym wywołaniem kodu Google Analytics (po przejściu na witrynę) również jest liczona jako odrzucenie.

W ogólnym rozrachunku należy przyjmować, że im niższy bounce rate, tym lepiej – niższy bounce rate oznacza, że użytkownicy wchodzą w interakcje w serwisie.

Wysoki współczynnik odrzuceń – czy należy się tym martwić?

Do analiz bounce rate należy podchodzić z pewnym dystansem.

W przypadku niektórych witryn, na przykład stron typu one page, analiza bounce rate będzie zaburzona, ponieważ taka witryna nie ma żadnych podstron.

Wysokim współczynnikiem odrzuceń często charakteryzują się też eksperckie blogi, w szczególności z niszowych branż. Zdarza się, że użytkownicy trafiają na taki portal poprzez artykuł, który wyczerpuje dane zagadnienie i nie zachęca do tego, aby dłużej eksplorować witrynę.

Analogiczny problem występuje w przypadku słowników internetowych, witryn kulinarnych oraz na stronach z pomocami naukowymi. W przypadku wyżej wymienionych kategorii produktów wysoki współczynnik odrzuceń nie oznacza wcale, że witryna jest słabej jakości lub ma mało angażujący content, a jedynie, że specyfika branży rzutuje na bounce rate.

W przypadku sklepów internetowych wysoki bounce rate powinien zapalić nam w głowie czerwoną lampkę, w szczególności, gdy współczynnik konwersji jest niski. Wartość współczynnika odrzuceń w takim przypadku należy rozpatrywać indywidualnie, biorąc pod uwagę grupę użytkowników, zachowania oraz zwyczaje w danej branży.

Bounce rate a SEO – czy współczynnik odrzuceń jest czynnikiem rankingowym?

Oficjalnie Google twierdzi, że współczynnik odrzuceń nie jest czynnikiem rankingowym, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony internetowej, ale jak to w SEO bywa, zdania są podzielone.

Wysoki współczynnik odrzuceń może być powiązany z innymi oficjalnymi czynnikami rankingowymi. Wysoka wartość bounce rate może wynikać między innymi z:

  • długiego czasu ładowania, przez co użytkownik opuszcza witrynę bez żadnej interakcji,
  • niedostosowania witryny do urządzeń mobilnych,
  • źle zoptymalizowanej treści,
  • zbyt dużej ilości irytujących reklam.

Reasumując, współczynnik odrzuceń nie wpływa bezpośrednio na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, ale może pośrednio oddziaływać na ocenę robotów indeksujących Google.

Im wolniej ładuje się serwis, tym większe prawdopodobieństwo opuszczenia strony internetowej przez użytkownika. Sprawdź, jak poprawić szybkość strony.

Indeksacja linków jest istotna w kontekście działań SEO. Więcej na temat ten znajdziesz w artykule o parametrach dofollow, nofollow i robots noindex.

W jaki sposób zoptymalizować współczynnik odrzuceń?

1. Optymalizacja treści

Zadbaj o odpowiednią formę pokazywania treści, a mianowicie podział na akapity, dobór odpowiedniego fontu, dostosowanie do urządzeń mobilnych. Przeanalizuj czy w treści nie brakuje odpowiednich call to action oraz czy tekst jest łatwo przyswajalny. Nawet niewielkie zmiany mogą się przełożyć na zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

W kontekście optymalizacji serwisu, zachęcamy do zapoznania się z zagadnieniem strony responsywnej.

2. Linkowanie wewnętrzne

Gdy jakiś artykuł lub landing page charakteryzuje się wysokim bounce rate zadbaj, aby użytkownicy w sposób łatwy i przejrzysty mogli przejść do kolejnych zakładek w serwisie. Wykorzystaj do tego linki bezpośrednie lub umieść na stronie linkujące banery z odpowiednim call to action. W sklepach internetowych możesz zasugerować produkty powiązane tematycznie.

Przeczytaj również o tym, jak zrobić skuteczny landing page.

3. Przeprowadź audyt UX serwisu

Z reguły to właśnie błędy w UX strony są powodem wysokiego współczynnika odrzuceń. Spójrz krytycznym okiem na swój serwis i zastanów się, dlaczego nie zachęca on użytkowników do eksplorowania strony. Może być to spowodowane przez setki czynników, które mogą wydawać się drobiazgami, jednak w praktyce zniechęcają użytkowników do naszej witryny. UX to wielopoziomowe, skomplikowane zagadnienie, dlatego najkorzystniej będzie, jeśli przeprowadzisz pełen audyt UX swojej strony.

Dobrze skonstruowana strona potrafi zatrzymać odbiorcę na dłużej. Jeśli zależy Ci na lepszych wynikach sprzedażowych, warto wiedzieć, czym jest growth marketing.

4. Sprawdź implementację Google Analytics

Zbyt wysoki lub zbyt niski współczynnik odrzuceń może wynikać z niepoprawnej implementacji kodu Google Analytics. W takim wypadku należy priorytetowo przeprowadzić audyt Google Analytics, gdyż niepoprawna implementacja kodu Analytics może wpływać na wszystkie statystyki, nie tylko bounce rate.

Podsumowanie

Jak widać w analityce internetowej, podobnie jak w działaniach SEO, nie każda statystyka jest jednoznaczna. Wysoki współczynnik odrzuceń nie zawsze musi oznaczać coś złego. Czasami po prostu jest to spowodowane budową strony lub specyfiką branży, dlatego każdy przypadek (serwis) należy rozpatrywać indywidualnie.

Pamiętaj również, że nie wszystkie zakładki w twoim serwisie muszą mieć optymalny bounce rate – przede wszystkim należy się skupić na zakładkach generujących najwięcej przychodu (w przypadku sklepów internetowych), generujących największy ruch do serwisu lub zakładkach z największym potencjałem.

Chcesz rozwijać swoją stronę? Przeczytaj o testach A/B w marketingu i dowiedz się, jak testować witrynę.

Zdjęcie tytułowe: pexels.com, Pixabay

 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *