Automatyzacja marketingu (marketing automation) – kiedy jest skuteczna?

Automatyzacja marketingu może być bardzo skutecznym sposobem na usprawnienie działań promocyjnych firmy. Które obszary można automatyzować? Kiedy warto zdecydować się na taki krok? Jak i przy pomocy jakich narzędzi to zrobić? W artykule wyjaśniamy podstawowe kwestie związane z marketing automation. 

Marketing automation – co to jest?

Pod hasłem marketing automation kryją się technologie umożliwiające automatyzację wybranych czynności związanych z marketingiem i warto uwzględnić te rozwiązania w swoim planie marketingowym oraz strategii. Pozwalają one przyspieszyć i usprawnić zadania, na które normalnie potrzeba wielu godzin. Ponadto automatyzacja marketingu otwiera pole do daleko idącej personalizacji doświadczeń klientów, umożliwiając tworzenie ofert uwzględniających indywidualny profil i historię wyszukiwań użytkownika. 

Większość narzędzi marketing automation działa w oparciu o reguły przyczynowo skutkowe. Oznacza to, że poszczególne akcje uruchamiają się w odpowiedzi na określone zdarzenia (tzw. triggery). Ponadto można tworzyć dodatkowe filtry i warunki, aby komunikaty były jeszcze lepiej dopasowane do potrzeb użytkownika. To jak rozbudowana będzie ścieżka automatyzacji, zależy od wybranych narzędzi oraz specyfiki biznesu.

Jakie działania marketingowe automatyzować?

Automatyzacja marketingu znajduje zastosowanie w wielu różnych obszarach. Do tych, które najczęściej podlegają automatyzacji, należą:  

  • Email marketing – możesz tworzyć zestawy maili, a następnie automatycznie wysyłać je do klientów w określonych sytuacjach np. gdy zbliżają się urodziny danej osoby albo gdy z danych wynika, że klient regularnie przegląda newsletter i klika w zawarte w nim linki, ale jeszcze nie zdecydował się na zakup. W obu przypadkach można wysłać do użytkownika spersonalizowaną ofertę z atrakcyjnym rabatem. 
  • Systemy rekomendacyjne – dzięki marketing automation, strona główna sklepu nie musi być statyczna. W pierwszej kolejności mogą wyświetlać się na niej produkty najlepiej dopasowane do indywidualnych preferencji klienta (wieku, płci, historii wyszukiwania itd.).
  • Remarketing – zapewne nie raz wyświetliła Ci się reklama z wcześniej oglądanymi produktami – to właśnie jest remarketing. Reklamy tworzone są automatycznie w oparciu o dane cookies. Szczególnie w kontekście automatyzacji polecamy uwadze remarketing dynamiczny Google Ads.   
  • Komunikacja z klientami (chatboty) – chatbot może odpowiadać na najczęściej powtarzające się pytania. Da się go zaimplementować zarówno na stronie internetowej, jak i w profilach firmy w social mediach. 
  • Publikacja postów w mediach społecznościowych – posty przygotowywane z wyprzedzeniem mogą być publikowane automatycznie. Można to robić za pośrednictwem samych platform, jak i zewnętrznych narzędzi. 

Wymienione przykłady nie wyczerpują oczywiście wszystkich możliwości marketing automation. Dostępnych jest znacznie więcej opcji. W dalszej części tekstu rozwiniemy temat platform do marketing automation i oferowanych przez nie funkcjonalności.

Kiedy i dlaczego warto wdrożyć marketing automation?

Automatyzacja marketingu ma mnóstwo zalet:

  • oszczędza cenny czas, 
  • zmniejsza koszty operacyjne,
  • zwiększa efektywność podejmowanych działań,
  • ułatwia mierzenie efektów kampanii,
  • umożliwia skalowanie działań marketingowych.

W mniejszej skali marketing automation ma szansę sprawdzić się w praktycznie każdym biznesie online. Trudno dziś wyobrazić sobie działania email marketingowe bez narzędzi, które automatycznie wysyłają maile powitalne. Podobnie jest w przypadku kampanii w social mediach. Możliwość planowania i automatycznej publikacji postów znacząco ułatwia konsekwentną realizację strategii.

Marketing automation wymaga jednak nie tylko odpowiednich narzędzi, ale także danych, które należy dokładnie przeanalizować i posegmentować. W przypadku newslettera jest to dość proste, ponieważ w zdecydowanej większości przypadków ogranicza się do segmentacji bazy adresowej. Co innego systemy rekomendacyjne – one potrzebują znacznie więcej informacji. Systemy marketing automation rejestrują nie tylko historię przeglądania, ale także typ urządzenia, z jakiego korzysta użytkownik, jego lokalizację i wiele, wiele więcej. Wszystkie te dane są przesyłane do aplikacji, która w czasie rzeczywistym generuje rekomendacje. Aby faktycznie były one dopasowane do potrzeb użytkownika, wspomnianych informacji powinno być możliwie jak najwięcej. Z tego względu systemy rekomendacyjne polecane są przede wszystkim dużym sklepom online, które każdego dnia odnotowują duży ruch.

Narzędzia marketing automation, które warto znać  

Platform do marketing automation jest mnóstwo i choć dominują aplikacje all-in-one, które oferują całe zestawy narzędzi do automatyzacji, nie brakuje też takich wyspecjalizowanych wyłącznie w jednym obszarze np. email marketingu.

Oto pięć popularnych narzędzi do marketing automation, których funkcjonalnościom warto przyjrzeć się bliżej:

  • HubSpot umożliwia automatyzację wielu procesów marketingowych, zaczynając od zarządzania mediami społecznościowymi, kończąc na funkcjach usprawniających zarządzanie leadami. 
  • Synerise to zaawansowana platforma marketing automation, umożliwiająca segmentację klientów, personalizację treści i tworzenie zaawansowanych automatycznych kampanii marketingowych. Narzędzie oferuje również bogatą analizę danych i raportowanie.
  • SalesManago to polska platforma do marketing automation, która umożliwia automatyzację kampanii marketingowych, personalizację treści na stronie, zarządzanie leadami i wiele więcej. 
  • Marketo (Adobe Marketo Engage) to platforma zintegrowana z ekosystemem Adobe. Pozwala na tworzenie spersonalizowanych kampanii, analizę danych, oraz zaawansowane zarządzanie leadami.
  • Mailchimp to narzędzie do automatyzacji e-mail marketingu. Pozwala na tworzenie spersonalizowanych kampanii e-mailowych, śledzenie wyników oraz szczegółową analizę zachowań odbiorców.
  • GetResponse to kolejna platforma do automatyzacji e-mail marketingu. Pozwala na tworzenie spersonalizowanych kampanii e-mailowych oraz kompleksowe zarządzanie bazą subskrybentów. Z pomocą narzędzia można także tworzyć landing page i pop-upy. 

Które narzędzie do automatyzacji marketingu wybrać? Trudno tu o jednoznaczną odpowiedź. Wiele zależy od celów marketingowych oraz specyfiki i możliwości finansowych przedsiębiorstwa. Dlatego, zanim zdecydujesz się na platformę do marketing automation, określ, co dokładnie chcesz dzięki niej osiągnąć i zapoznaj się z oferowanymi funkcjonalnościami. W wyborze może pomóc także darmowy okres próbny – oferuje go większość wymienionych platform.

Jako MBridge wspieramy naszych klientów we wdrażaniu i stosowaniu narzędzi dostępnych na rynku, jak i naszych autorskich rozwiązań.

Rozwiązania marketing automation nie muszą stanowić dużego miesięcznego wydatku – niezależnie od rozmiaru Twojej firmy. Dostępne narzędzia open source, takie jak przykładowo Mautic, umożliwiają efektywne zarządzanie komunikacją z klientami bez nadwyrężania budżetu. Jednak to tylko początek możliwości, jakie oferuje Mautic. Platforma ta umożliwia łatwe i intuicyjne tworzenie nawet najbardziej skomplikowanych kampanii marketingowych. Zapraszamy do nas po wgląd i wsparcie w implementacji systemów marketing automation – razem odkryjemy, jak zautomatyzowany marketing może stać się Twoim najbardziej opłacalnym narzędziem.

Marcin Wilczyński, Marketing Automation Specialist

Automatyzacja marketingu – podsumowanie 

Marketing automation to potężne narzędzie, które w niektórych branżach jest już niemal standardem. Firmy, które nie korzystają z możliwości big data, ryzykują utratą konkurencyjności i atrakcyjności rynkowej. Dotyczy to przede wszystkim dużych przedsiębiorstw, które dysponują rozbudowanymi bazami klientów.

Jednocześnie należy pamiętać, że nawet najlepszy chatbot nie zastąpi rzeczywistych kontaktów z klientem. Wdrożenie marketing automation może przynieść imponujące rezultaty, pod warunkiem że nowe rozwiązania zostaną starannie dopasowane do indywidualnych potrzeb firmy. W kluczowych momentach klienci muszą mieć również możliwość skontaktowania się z rzeczywistym konsultantem.

Sprawdź również nasz tekst jak sprawdzić ilość wejść na stronę konkurencji.

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Szukasz wsparcia w digital marketingu? Porozmawiajmy!