#010 SEM MBridge Alert – luty 2025

W lutym Google jak zwykle nie próżnował i nieustannie zaskakiwał nas nowymi rozwiązaniami. Niektóre z nich są na razie w fazie testów, inne to permanentne zmiany, których celem jest dalsze zwiększanie efektywności kampanii reklamowych. Sprawdź, co dokładnie się zmieniło i przekonaj się, jak wykorzystać te nowinki na swoją korzyść!

#1 Meridian – kolejne narzędzie do analizy danych od Google

Pod koniec stycznia 2025 roku Google udostępnił marketerom Meridian, czyli open-source’owy model marketing mix. Meridian analizuje efektywność działań marketingowych skuteczniej niż inne tego typu narzędzia, ponieważ jest oparty na bayesowskiej analizie przyczynowej. Tym samym jest w stanie łączyć dane historyczne z rzeczywistymi wynikami kampanii i precyzyjniej oceniać wpływ poszczególnych kanałów marketingowych na konwersje.

Źródło 

#2 Drobne usprawnienia w kampaniach Performance Max

W ustawieniach kampanii Performance Max pojawiło się kilka wartych uwagi ulepszeń. Oto najważniejsze zmiany:

  • wykluczanie adresów URL na podstawie etykiet własnych (opcja ta jak na razie jest dostępna wyłącznie na wybranych kontach),
  • podkreślenie tematów wyszukiwania, które generują dodatkowy ruch poza tym rejestrowanym przed adresy URL i zasoby kreatywne, 
  • opcja wykluczeń marki dla reklam tekstowych w wyszukiwarce.
  • możliwość dodania wykluczających słuch kluczowych na poziomie kampanii (na ten moment dostęp posiadają wybrane konta w wersji beta, jednak dla wszystkich reklamodawców Google zapowiada, że opcja powinna pojawić się w ciągu najbliższych tygodni)
  • funkcja pozyskiwania nowych wartościowych klientów, która wykorzystuje Customer Match do identyfikacji klientów, a następnie nadaje im priorytetyzację na klientów o wysokiej wartości

Na te ostatnie dwie zmiany czekało wiele osób, więc tym bardziej warto obserwować nowe możliwości. 

Źródła: 1, 2

#3 Nowe funkcje w kampaniach Demand Gen

Jedną z nowych opcji jest możliwość precyzyjnego kontrolowania miejsc, w których wyświetlają się reklamy. Od marca 2025 roku reklamodawcy będą mogli także kierować kampanie do konkretnych kanałów, w tym YouTube Shorts.

W związku z powyższym pojawił się nowy format reklamowy (wideo pionowe 9:16 dla YouTube Shorts) oraz nowe narzędzia umożliwiające skracanie filmów. Google ogłosił również plan migracji kampanii Video Action do Demand Gen. Począwszy od kwietnia 2025 roku nie będzie już można tworzyć kampanii Video Action, natomiast w lipcu 2025 roku wszystkie dotychczasowe kampanie tego typu zostaną przeniesione do Demand Gen. 

Mówiąc o YouTube Shorts warto wspomnieć także o nowej funkcji Creator Partnerships. Pozwala ona reklamodawcom wyszukiwać i promować filmy twórców, którzy wspominają o ich marce. Obecnie funkcja ta jest dostępna w wersji beta.

Źródło

#4 Krótszy czas członkostwa na listach Customer Match – ważne zmiany od kwietnia

7 kwietnia 2025 roku maksymalny czas członkostwa na listach Customer Match zostanie ograniczony do 540 dni. Jeśli masz listy bez określonego czasu członkostwa lub z czasem dłuższym niż 540 dni, zostaną one automatycznie dostosowane do nowego limitu.

W związku z tym reklamodawcy będą musieli regularnie aktualizować swoje listy. W innym wypadku będą one stopniowo się kurczyć, ponieważ Google dąży do zwiększania jakości danych na listach Customer Match i w konsekwencji usuwa przestarzałe dane.  

Źródło

#5 Zmiany w reklamach elastycznych (RSA)

Nowe funkcje dotyczą responsywnych reklam w wyszukiwarce (RSA), które wykorzystują AI do testowania różnych kombinacji nagłówków i opisów. Google dąży do większej elastyczności w rozmieszczaniu tych zasobów, aby reklamy osiągały jeszcze lepsze wyniki. W efekcie w miejscu, gdzie dawniej wyświetlały się linki do podstron, mogą pojawić się nawet dwa nagłówki. 

Źródło 

#6 Sugestie dotyczące zwrotów oraz aktualizacja cen z AI, czyli nowości w Google Merchant Center

W Google Merchant Center pojawiły się automatyczne sugestie dotyczące zwrotów. Są one pobierane ze sklepu internetowego reklamodawcy. Po zalogowaniu się do panelu można je w dowolnej chwili zmienić.

Kolejna nowość w GMC to funkcja proponowania cen. Google podpowiada reklamodawcom drobne korekty cen, które mogą im pomóc zwiększyć konwersję. Rekomendacje są generowane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Źródło: mailingi Google 

#7 Reklamy randkowe dostępne tylko dla certyfikowanych reklamodawców

Google wprowadza nowe zasady dotyczące reklam serwisów randkowych i usług towarzyskich. Począwszy od 9 kwietnia 2025 roku reklamodawcy, którzy chcą publikować tego rodzaju reklamy, będą potrzebowali odpowiedniego certyfikatu. Jeśli go nie uzyskają, ich reklamy będą blokowane.  

Zmiany obejmują również agregatory treści – będą one mogły nadal wyświetlać reklamy serwisów randkowych, pod warunkiem uzyskania certyfikatu. Reklamy te będą objęte ograniczeniami wiekowymi i geograficznymi. 

Źródło

#8 Nowy parametr jakości dla reklam w wyszukiwarce

Google po raz kolejny aktualizuje system oceniania reklam w wyszukiwarce. Teraz pod uwagę brana jest nie tylko treść reklamy, ale także struktura strony docelowej (landing page). Reklamodawcy powinni zadbać o przejrzystą nawigację i lepsze dopasowanie treści do zapytań. Chodzi o to, aby użytkownik mógł łatwo znaleźć na stronie, to czego szuka.

Źródło

#9 Jeszcze więcej usprawnień AI

Czas na kolejne funkcje AI w Google Ads. Możesz teraz generować obrazy przedstawiające dorosłych ludzi na potrzeby kampanii Performance Max, Demand Gen, Display i reklam w aplikacjach. Wystarczy, że opiszesz, jakiego obrazka potrzebujesz, a sztuczna inteligencja stworzy dla ciebie odpowiednie zdjęcia. Przykładowo, możesz napisać, że potrzebny jest obrazek przedstawiający młodego mężczyznę przygotowującego kolację. Masz pełną kontrolę nad procesem twórczym.

Ponadto rozpoczęły się testy nowego rozwiązania, jakim są automatycznie generowane tła dla reklam zakupowych. W lutym wybrani reklamodawcy otrzymali maile zachęcające do przetestowania nowej funkcji. Niedługo będzie ona zapewne dostępna dla wszystkich chętnych.

Źródła: 1, 2

#10 Nowy model rozliczeń – CPH

YouTube testuje nowy model rozliczeń Cost-Per-Hour (CPH) Masthead. Umożliwia on wykupienie przestrzeni reklamowej na stronie głównej platformy w określonych godzinach. Dzięki temu reklamodawcy mogą zapewnić sobie 100% udziału w najbardziej pożądanym miejscu na YouTube. To reklamodawca decyduje w jakich godzinach i na jakich urządzeniach będzie się wyświetlać jego reklama. 

Źródło

#11 Usunięcie minimalnego budżetu dla reklam lokalnych

Google usunął minimalny wymagany budżet dla reklam lokalnych usług. Teraz reklamodawcy mogą ustalać dowolne miesięczne wydatki, nie przejmując się ograniczeniami. Nie jest jasne, czy to celowe działanie, czy błąd systemu. Niektórzy specjaliści obawiają się, że zmiana może sygnalizować problemy z platformą LSA (Local Service Ads), chociażby nadmierne nasycenie rynku reklamowego.

Źródło

 

Autorka tekstu

Z branżą związana od lat. Jej specjalnością są efektywne kampanie w GoogleAds oraz MetaAds, a swoje wnioski zawsze formułuje na podstawie danych. Prywatnie głównym zamiłowaniem darzy sport, motoryzację oraz książki. Jest też dumną opiekunką jamnika o imieniu Loco.

Magdalena Karwecka

Performance Marketing Specialist

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!