Raport Indeksowania Filmów w GSC

MBridge - Marketing Experts,

73% ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu firmy Wyzowl do raportu State of Video Marketing 2022 zaznaczyło, że krótkie wideo to ich zdaniem najlepsza forma zapoznania się z produktem. Google nie pozostało obojętne na preferencje internautów i w lipcu wprowadziło nową funkcję w Google Search Console. 

Raport na temat indeksowania filmów 

Raport na temat indeksowania filmów, który pojawił się jako odpowiedź na wszechobecne trendy, służy do przedstawiania statystyk zaindeksowanych filmów wideo na stronie internetowej. 

Z raportu możemy otrzymać informację między innymi na temat: 

1. Liczby zindeksowanych stron w naszej witrynie, które zawierają zindeksowany przez Google film oraz szczegółowe informacje na jego temat. 

2. Liczby zindeksowanych stron w naszej witrynie, na których Google odnalazło co najmniej jeden film, ale nie mogło go zindeksować 

3. Analizy i informacje dotyczące wykazywanych problemów na drodze indeksacji. 

Dane otrzymane z Google Search Console pozwalają zaplanować rozwiązania i poprawić błędy. Po wdrożeniu aktualizacji na stronie możemy również sprawdzać, jak po zastosowanych poprawkach prezentują się witryny w indeksie Google.

Lista błędów z indeksowaniem, które może pokazać raport:

  • Brak widocznych filmów wideo na stronie 
  • Brak możliwości określenia pozycji i rozmiaru wideo
  • Nieodpowiedni rozmiar filmu 
  • Błąd rozszerzenia Media RSS (awaria MRSS) 
  • Nieprawidłowy URL filmu 
  • Nieobsługiwany format wideo 
  • Nieznany format wideo 
  • Brak adresu URL miniatury 
  • Nieobsługiwany format miniatur 
  • Nieprawidłowy rozmiar miniatury 
  • Miniatura zablokowana przez plik robots.txt 
  • Przezroczystość miniatury 
  • Brak możliwości dotarcia do miniatury 
  • Film nie został przetworzony 
  • Film nie został jeszcze przetworzony 
  • Nie odnalezienie wideo w usłudze hosta 
  • Brak miniatury 
  • Nieprawidłowa miniatura

Gdzie szukać raportu indeksowania filmów?

W Google Search Console raport znajdziemy w menu po lewej stronie pulpitu. Po rozwinięciu zakładki Indeks powinien ukazać nam się przycisk “Strony filmów”, który po wybraniu, wygeneruje dla nas potrzebne informacje.

Należy pamiętać jednak, że zestawienie jest dostępne tylko dla witryn, w obrębie których Google odnalazło już filmy wideo. Na próżno będziemy go szukać, jeśli nie mamy na naszej stronie żadnych takich materiałów lub jeśli Google nie zdążyło ich jeszcze przetworzyć. 

Analiza raportu na przykładzie serwisu

Statystyki indeksowania filmów pojawią się zaraz po kliknięciu wyżej wspomnianego przycisku w menu. Pierwszy widok, jaki nam się ukazuje to rozróżnienie liczby zindeksowanych wideo oraz liczby braku zindeksowanych filmów. Otrzymujemy również informację o liczbie problemów, jakie występują na sprawdzonych stronach. 

W przypadku tego serwisu cztery problemy generują błędy w indeksacji aż 432. filmów.

Konkretne błędy w raporcie 

Przewijając stronę w dół trafiamy na zdefiniowane przez GSC konkretne problemy, które powodują nasze gorsze wyniki.

Patrząc na dane, widać, że za dane problemy w wynikach odpowiadają cztery przyczyny: 

  • „Nie udało się nam znaleźć na tej stronie dobrze widocznego filmu”. 

Jak możemy zauważyć, jest to główna przyczyna problemów w omawianym przez nas serwisie. Występuje na ponad 97% stron zawierających filmy, na których Google napotyka błąd z indeksowaniem. 

Wynika on z tego, iż nie udało się znaleźć filmu, który byłby odpowiednio widoczny, aby uznać go za wideo reprezentujące daną stronę. 

Google zaleca, aby przed rozwiązaniem tego problemu rozwiązać inne komplikacje, które pojawiają się nam w raporcie. Sytuacja ta może wynikać z problemów z renderowaniem, jakie napotyka Googlebot, więc możliwe jest także, że nie uda nam się go rozwiązać wcale. W każdym razie warto zadbać o to, aby film był dobrze widoczny na stronie. 

Warto również sprawdzić problematyczny adres w GSC i zastosować komendę cache, która pozwoli zweryfikować nam, jak Google widzi daną stronę.

  • „Brak adresu URL miniatury” 

Oznacza to, że w przypadku filmu nie określono żadnego obrazu miniatury, a Google nie może go wygenerować. 

Aby rozwiązać ten problem, należy podać link do miniatury filmu, wykorzystując uporządkowane dane, mapę witryny lub plik MRSS. Warto również sprawdzić, czy w tagu HTML nie definiujemy innego adresu URL miniatury dla tego samego filmu.

  • „Nieznany format video”

Google określa format pliku na podstawie adresu URL filmu. Po takim komunikacie możemy domyślić się, że rozszerzenie pliku video nie pasuje do żadnego formatu wideo obsługiwanego przez Google lub nie zawiera ono rozszerzenia formatu video. 

W tym miejscu należy się upewnić, że film znajdujący się na stronie jest dodany w obsługiwanym przez Google formacie, a jego plik ma odpowiednie rozszerzenie.

Formatami filmów dopuszczanymi w tym przypadku są takie rozszerzenia jak 3GP, 3G2, ASF, AVI, DivX, M2V, M3U, M3U8, M4V, MKV, MOV, MP4, MPEG, OGV, QVT, RAM, RM, VOB, WebM, WMV oraz XAP.

  • „Film nie został przetworzony”

Robot Google wykrył, że na danej podstronie znajduje się co najmniej 1 film, ale zdecydował się, go jeszcze nie indeksować. Jest to tymczasowa sytuacja, dlatego warto sprawdzić za kilka dni czy przetwarzanie zostało zakończone. 

Raport „Indeksowanie filmów” w Google Search Console jest bardzo ciekawym narzędziem, któremu warto poświęcić chwilę uwagi. Pozwala on na monitorowanie stron zawierających wideo oraz wyłapywanie błędów z ich prawidłową indeksacją. Kiedy przypomnimy o tym jak bardzo filmy przypadają do gustów dzisiejszych użytkowników, warto skupić się nad urozmaiceniem treści o takie materiały. Dbałość o ich dostępność i prawidłowe zamieszczanie w naszych witrynach może zaowocować, więc znacznym urozmaiceniem contentu dostarczanego dla odbiorcy.

Google tym narzędziem zdecydowanie otworzył dla nas nowe możliwości. W myśl tego, jak szybko rośnie popularność filmowych form prezentowania treści, można się spodziewać, że światowy gigant jeszcze nie raz zaskoczy nas czymś związanym ze światem wideo!


Kto stworzył ten artykuł?

Aneta Zając – Junior SEO Specialist w MBridge – Marketing Experts. Od niedawna pasjonuje się szeroko pojętym marketingiem internetowym. Na codzień zajmuje się wsparciem działu SEO E-commerce w prowadzeniu projektów. Entuzjastka technicznego SEO. Prywatnie wielka fanka piłki nożnej i zagranicznych podróży.


Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl
MBridge - Marketing Experts

MBridge - Marketing Experts

Polska agencja marketingowa, obecna na rynku od 2016 r., która zajmuje się projektowaniem i realizacją strategii marketingowych w internecie. Specjalizuje się w SEO, SEM, content marketingu, analityce internetowej, social ads, CRM, performance UX oraz doradztwie strategicznym z zakresu marketingu online. Obecnie realizuje działania m.in. dla Unilever, Smyk, MediaMarkt, Netia, Signify, Recman.