Pokolenie płatków śniegu – czy istnieje? Czym wyróżnia się generacja Z?

MBridge - Marketing Experts,

Pokolenie płatków śniegu generacja z

Kim są przedstawiciele pokolenia płatków śniegu? Co o nich wiemy? Jakie wartości wyznają? I najważniejsze: jak marki powinny się z nimi komunikować?

Pokolenie płatków śniegu – definicja

Pokolenie płatków śniegu – brzmi enigmatycznie… Co to za dziwne określenie?

Pokolenie płatków śniegu to inaczej osoby urodzone w latach 90. XX wieku i na początku lat 2000.  Nietypowa nazwa została zaczerpnięta z książki „Fight Club” Chucka Palahniuka. Padają tam słowa, z którymi utożsamia się wiele przedstawicieli  tej  generacji: „Nie jesteś wyjątkowy. Nie jesteś pięknym i unikalnym płatkiem śniegu”.

Aby jak najlepiej scharakteryzować współczesnych młodych ludzi, opisuje się ich przy pomocy różnych określeń. Pokolenie płatków śniegu określane jest też jako: 

  • Pokolenie Z, czyli generacja następująca po pokoleniu X i Y.
  • Yummies (Young Urban Men), czyli pokolenie wydające pieniądze rodziców. 
  • Henrycy (High Earner Not Rich Yet), pokolenie, które ceni sobie wystawne życie i zaciągają na ten cel kredyty. 

Ostatnio do zestawu tych terminów dołączyło „pokolenie pandemii”. Mnogość określeń świadczy o dużej różnorodności w obrębie tej grupy społecznej. Pokolenie Z przypomina mozaikę – trudno z bliska, czyli dzisiejszej perspektywy, uchwycić jego pełny obraz.

Co ukształtowało pokolenie płatków śniegu?

Największy wpływ na charakter śnieżynek mieli ich często nadopiekuńczy rodzice, choć nie tylko. Równie istotny czynnik to media społecznościowe, które pojawiły się w okresie nastolatkowym większości Zetek. 

Pokolenie płatków śniegu – kim są jego przedstawiciele?

Śnieżynkom towarzyszy duże poczucie lęku, bywają nadmiernie emocjonalne, mają też problemy z wzięciem odpowiedzialności za własne czyny. Narzucone obowiązki często przerażają je już na samym początku zawodowej drogi. Przekonani o własnej wyjątkowości niekiedy przeceniają posiadane kompetencje i już „na starcie” oczekują zbyt dużego – w stosunku do wiedzy i umiejętności – wynagrodzenia. 

Pokolenie płatków śniegu jest dość mocno skoncentrowane na sobie, dlatego wszelka krytyka – także konstruktywna – może zostać źle odebrana. Śnieżynki słabo znoszą jakiekolwiek uwagi pod swoim adresem. Współpraca z dorosłymi, np. w obrębie jednego działu czy zespołu, jest dla nich problematyczna ze względu na różnice światopoglądowe i nieumiejętność przyjmowania feedbacku

Gdzie więc pokolenie śnieżynek czuje się najlepiej? Zdecydowanie wśród rówieśników i… w świecie wirtualnym. Pokolenie Z świetnie obsługuje narzędzia internetowe, błyskawicznie się uczy i ma pozytywny stosunek do nowinek technologicznych. Śnieżynki są też bardzo świadome ekologicznie i społecznie. Zwracają one uwagę m.in. na zjawisko greenwashingu i angażują się w walkę przeciwko nierównościom.

Pokolenie płatków śniegu a marketing – jakiego rodzaju komunikaty mają szansę do nich dotrzeć?

Jak pozyskać klientów spośród przedstawicieli pokolenia Z? Typowe sztuczki reklamowe nie zdadzą tu egzaminu, ponieważ pokolenie płatków śniegu jest na nie wyjątkowo odporne. Czego warto zatem spróbować?

  • Współpracy z influencerami – wybór osoby do współpracy powinien poprzedzać dokładny research. Produkt musi być spójny z wartościami, jakie wyznaje influencer – w innym wypadku współpraca może zaowocować co najwyżej lawiną negatywnych komentarzy. 
  • Treści wideo – to ulubiony format pokolenia płatków śniegu. Szczególną popularnością cieszą się krótkie filmy publikowane na TikToku i Instagramie, choć YouTube też jest wśród ich ulubionych mediów.
  • Promocji w porównywarkach cenowych – przedstawiciele generacji Z aż dwukrotnie częściej niż millenialsi kupują produkt dopiero po porównaniu ofert w Google (źródło danych). Warto zatem uwzględnić kampanię w Google Shopping w swojej strategii marketingowej.
  • Kontaktu offline – generacja Z dostrzega, że bycie ciągle online źle wpływa na ich zdrowie, zwłaszcza psychiczne, dlatego świadomie zaczyna ograniczać obecność w Internecie. Śnieżynki lubią też, gdy marki dają im pretekst do wyjścia z domu – może warto zatem zastanowić się nad zorganizowaniem warsztatów lub innego wydarzenia w fizycznej przestrzeni?

Planując działania marketingowe skierowane do pokolenia płatków śniegu, warto pamiętać też o wartościach wyznawanych przez tę generację. Docenia ona marki, które są:

  • Transparentne w swoich działaniach, a więc informują skąd pochodzą surowce wykorzystane do produkcji produktu, gdzie i w jakich warunkach ma miejsce produkcja etc.
  • Ekologiczne, czyli starają się ograniczyć ślad węglowy towarzyszący produkcji, inwestują w ekologiczne opakowania etc.
  • Pozwalają im coś wypożyczyć, zamiast kupować – chodzi tu oczywiście o model sharing economy (ekonomię współdzielenia), który z roku na rok zyskuje na wartości. Generacja Z nie ceni własności w podobnym stopniu co jej rodzice. Zdaje sobie sprawę z tego, że produkcja różnego rodzaju dóbr jest ogromnym obciążeniem dla planety, dlatego jest skłonna je wypożyczać, zamiast kupować.
  • Umożliwiają im grywalizację i personalizację – im bardziej różnorodny system nagradzania, tym chęć do pracy u śnieżynek będzie większa. 

Dotarcie do przedstawicieli pokolenia płatków śniegu może być wyzwaniem, ale nie sposób nie uwzględnić ich w swojej strategii. Z roku na rok śnieżynki stają się coraz większą siłą nabywczą, więc firmy nie mają innego wyjścia jak przestawić się na nową formę komunikacji. Kto wie, może pójdzie za tym odświeżenie wizerunku i  przegonienie konkurencji?

MBridge - Marketing Experts

MBridge - Marketing Experts

Polska agencja marketingowa, obecna na rynku od 2016 r., która zajmuje się projektowaniem i realizacją strategii marketingowych w internecie. Specjalizuje się w SEO, SEM, content marketingu, analityce internetowej, social ads, CRM, performance UX oraz doradztwie strategicznym z zakresu marketingu online. Obecnie realizuje działania m.in. dla Unilever, Smyk, MediaMarkt, Netia, Signify, Recman.