Moodboard — co to jest? Jak go zrobić?

Moodboard przydaje się tam, gdzie zawodzi komunikacja werbalna. Zorganizowana kolekcja elementów wizualnych pozwala poczuć, jak powinien wyglądać efekt końcowy projektu. Co trzeba zrobić, aby uchwycić to uczucie? W tym artykule pokażemy krok po kroku, jak stworzyć moodboard i gdzie szukać do tego inspiracji. 

Co to jest moodboard?

Moodboard, czyli tablica nastroju, to narzędzie wizualne, służące do jeszcze lepszego przekazywania własnych pomysłów. Taka tablica ma formę fizycznego lub cyfrowego kolażu, a składa się z luźnej kompozycji obrazów, materiałów, palet kolorów, tekstów i innych elementów, wyrażających styl projektu.

 

Tablica nastroju jest wykorzystywana do tworzenia na przykład identyfikacji wizualnych marek, projektów produktów i stron internetowych. Ze względu na wszechstronne zastosowanie moodboard może być elementem procesu projektowania w różnych przedsięwzięciach.

 

Sprawdź, jakie są kanały marketingowe i które wybrać?

Moodboard, styleboard a colorboard

W designie funkcjonują trzy pojęcia, które są ze sobą spokrewnione — moodboard, styleboard i colorboard. Wszystkie te typy tablic są narzędziami wizualnymi, ale dzielą je pewne różnice.

 

Gdyby ułożyć boardy w kolejności do przygotowania, to moodboard zająłby pierwsze miejsce. Dlaczego? Ponieważ moodboard ma najbardziej abstrakcyjny charakter. Jego zadaniem jest przekazywanie ogólnej koncepcji, pożądanej estetyki i emocji z nią związanych. 

 

Styleboard powstaje po moodboardzie. Jego celem jest przekształcenie inspiracji z moodboarda w dosłowne obrazy, które reprezentują wizualnie projekt. Styleboard  zazwyczaj zawiera obrazy, próbki typografii, wzory, tekstury, a czasem szkice elementów projektu, takich jak logo, układy lub projekty produktów. 

 

Colorboard zawiera próbki kolorów ułożone w usystematyzowany sposób. Ten rodzaj tablicy można zrobić przed lub po moodboardzie. Dla niektórych łatwiej jest opracować paletę kolorów na podstawie różnorodnych inspiracji, a dla innych to warianty kolorystyczne stanowią bazę do dalszego projektowania.

 

Moodboardy mogą być również użyteczne w procesie tworzenia marketingu radcy prawnego

Moodboard digitalowy a fizyczny

Moodboard digitalowy, czyli w cyfrowym formacie, można przygotować na komputerze, tablecie lub smartfonie. Natomiast moodboard fizyczny ma namacalną postać. 

 

Moodboardy digitalowe są tworzone przy użyciu programów graficznych lub platform internetowych, umożliwiając elektroniczne łączenie obrazów, tekstur, kolorów i innych elementów wizualnych. Najważniejszą zaletą cyfrowych moodboardów jest prawie nieograniczony zasób wirtualnych materiałów oraz oszczędności czasu w porównaniu z przegotowaniem fizycznych tablic. Natomiast namacalne moodboardy pozwalają na praktyczną, dotykową eksplorację materiałów i tekstur.

 

To, na jaki format moodboarda warto się zdecydować, jest zależne od wymagań i celu projektu. Dla projektanta wnętrz ważniejsze będzie pokazanie klientowi na żywo kolorów oraz struktur materiałów, które chciałby wykorzystać do aranżacji mieszkania. Natomiast dla digital marketingowca, który ma przygotować kampanię reklamową online, moodboard cyfrowy będzie wystarczającym narzędziem. 

 

Jakie mogą być cele marketingowe? Czy są ważne dla biznesu? Odpowiadamy w artykule.

Dlaczego warto korzystać z moodboarda?

Moodboard to przede wszystkim skuteczne narzędzie komunikacji wizualnej, które wykracza poza barierę językową. Pozwala na urzeczywistnienie wizji projektu, która jest w głowie i umożliwia porównania własnego pomysłu z wyobrażeniem klienta. 

 

Moodboard pomaga w organizacji wielu pomysłów w jednym miejscu. To sprzyja utrwaleniu koncepcji oraz zachowaniu spójności między dalszymi etapami a początkowymi założeniami projektu.

 

Przystępna forma przedstawienia pomysłu zwiększa zaangażowanie w jego omówienie. Moodboard stanowi dobry punkt wyjścia do dyskusji i pozwala eksperymentować z różnymi opcjami niewielkim kosztem. 

Kiedy nie warto pracować z moodboardem?

Omawiane narzędzie jest wartościowe, o ile jest dobrze wykorzystywane. W niektórych przypadkach przygotowanie moodboardu może okazać się zbędne, a co gorsze przyczynić do opóźnienia prac nad projektem. 

 

Moodboard może być niepotrzebny, gdy:

  • projekt ma już gotową identyfikację wizualną;
  • cel projektu jest dokładnie określony i nie wymaga dalszej eksploracji pomysłów;
  • budżet projektu jest bardzo ograniczony, a tworzenie moodboardu byłoby dodatkowym kosztem nieproporcjonalnym do potencjalnych korzyści;
  • charakter projektu wymaga bardziej technicznego podejścia. 

Jak zrobić moodboard w 5 krokach?

Moodboard ma być wyrazem kreatywności, więc tak naprawdę nie obejmują go żadne zasady przygotowania. Warto jednak pamiętać o podstawowych elementach, które stanowią bazę do dalszego tworzenia. 

 

W każdym moodboardzie powinny znaleźć się:

  • grafiki — zdjęcia związane z marką, zdjęcia stockowe, screenshoty i zdjęcia znalezione w mediach społecznościowych;
  • słowa — pojedyncze wyrazy lub krótkie wyrażenia związane z motywem projektu;
  • czcionki — preferowana typografia, która oddaje charakter koncepcji;
  • kolory — próbki kolorów, które wyrażają nastrój tablicy lub mają finalnie reprezentować projekt.

Wiedząc, jakie podstawowe elementy powinny znaleźć się na moodboardzie, można przejść do jego przygotowania. 

  1. Wybór formatu moodboardu.
  2. Wybór platformy do stworzenia moodboardu.
  3. Zdefiniowanie motywu projektu.
  4. Szukanie inspiracji w różnych źródłach i zbieranie elementów na tablicy.
  5. Dodawanie kolorów, tekstów i słów kluczowych.

Powyższa instrukcja to punkt oparcia do stworzenia podstawowego moodboarda. Warto pójść dalej, o krok szósty i dodawać kolejne elementy, które podpowiada intuicja oraz nasze wyczucie. Im bardziej różnorodny jest moodboard, tym łatwiejsze jest zakomunikowanie współpracownikom lub klientom pomysłu, który ma przedstawiać.  

Przydatne narzędzia do stworzenia moodboarda

Fizyczny moodboard można stworzyć z wycinków o różnym pochodzeniu oraz tablicy korkowej. Natomiast do zrobienia cyfrowego moodboarda służą narzędzia dostępne online, takie jak Canva, Pinterest, Miro czy Milanote.

Gdzie szukać inspiracji i materiałów?

Materiały do zrobienia moodboarda można znaleźć w wielu źródłach. Gdzie szukać inspiracji? W szczególności polecamy odwiedzić te miejsca:

  • Behance i Dribble — na obu platformach można znaleźć pojedyncze grafiki lub całe portfolia z kreatywnymi projektami w różnych dziedzinach;
  • Unsplash, Pexels i inne biblioteki obrazów stockowych —  ogromne kolekcje wysokiej jakości darmowych fotografii i obrazów;
  • Coolors — platforma online do generowania palet kolorów;
  • Typewolf — zawiera obszerną kolekcję artykułów, poradników i zestawień dotyczących typografii oraz prezentuje przykłady użycia różnych czcionek w projektach;
  • Google Grafika;
  • blogi i platformy mediów społecznościowych.

Na koniec, drobna uwaga. Stworzenie moodboarda w formie cyfrowej lub fizycznej, to istotny krok w kierunku ukształtowania spójnego stylu projektu, jednak należy uważać, aby nie zatracić się w jego przygotowaniu. 

 

Internet oferuje wiele inspiracji i materiałów, które mogą odpowiadać projektowym potrzebom, ale trzeba wiedzieć, kiedy zakończyć pracę, aby moodboard faktycznie usprawnił przebiegu całego procesu twórczego. 

Sprawdź, jak pomocna w komunikacji może okazać się wizualizacja danych analitycznych.

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Sprawdź za darmo i bezpiecznie, czy dane w Twoim GA4 są zbierane poprawnie. Wypełnij formularz i odbierz dostęp do AutoAudytu GA4!

Chcesz poznać szczegóły AutoAudytu?