Google Trends: Jak korzystać z narzędzia? Do czego się przydaje?

Google Trends to wszechstronne, i co najważniejsze całkowicie darmowe narzędzie, które pozwala śledzić popularność określonych fraz wpisywanych do wyszukiwarki. Jeśli jeszcze go nie znasz, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem! Wyjaśniamy w nim wszystkie najważniejsze kwestie związane z obsługą Google Trends i doradzamy, jak wykorzystać tkwiący w nim potencjał.

Jak działa Google Trends?

Google Trends bazuje na ogromnej ilości danych gromadzonych przez Google: na bieżąco je przetwarza i przedstawia w atrakcyjnej, graficznej formie. Już wchodząc na stronę główną (trends.google.com/trends), użytkownik widzi, jakie zagadnienia aktualnie najbardziej interesują internautów. Oprócz tego po kliknięciu menu ma do dyspozycji:

  • Przegląd trendów zyskujących popularność.
  • „Rok w wyszukiwarce”, czyli podsumowanie najważniejszych trendów minionych 12 miesięcy.
  • Sekcję „Odkrywaj”, czyli możliwość sprawdzenia, jak dużą popularnością cieszy się dowolnie wybrany temat, pod warunkiem że Google zgromadził na jego temat wystarczająco dużo danych. 

To właśnie trzecia z wymienionych opcji daje najwięcej możliwości. O tym, jak kreatywnie je wykorzystać w różnych branżach, piszemy w kolejnych akapitach. 

Jak korzystać z Google Trends?

Śledzenie pojedynczych trendów w Google Trends raczej nie wymaga wyjaśnień. Po prostu wpisujesz w okno wyszukiwarki interesującą cię frazę, region i przedział czasowy, a następnie sprawdzasz, jak wyszukiwania rozkładały się w poszczególnych dniach lub miesiącach. 

Pro tip: Jeśli podczas korzystania z Google Trends, zobaczysz powiadomienie o zbyt małej ilości danych do analizy, nie rezygnuj od razu! W pierwszej kolejności zmień zakres czasowy wyszukiwania – w ciągu ostatnich kilku godzin do narzędzia faktycznie mogło nie spłynąć wystarczająco dużo informacji na interesujący cię temat, ale przez rok najpewniej zdążyło się nieco ich nagromadzić. Jeśli i to nie pomoże, skorzystaj z globalnej wersji Google Trends. 

Co innego gdy postanowisz porównać dwa lub więcej trendów, przefiltrować wyniki albo uwzględnić kontekst wyszukiwania. Wówczas będzie to nieco bardziej złożone, co nie znaczy, że trudne.

Filtrowanie wyników

Wyniki wyszukiwania Google Trends można filtrować według regionów, kategorii tematycznych oraz przedziałów czasowych. Da się je również zawęzić do danych z samej wyszukiwarki, wyszukiwarki grafik, wiadomości, zakupów Google i YouTube. 

Wykres przedstawiający wyszukiwanie filtrowanie wyników w Google Trends.
Wyniki wyszukiwania dla hasła „Dieta ketogeniczna” z minionych pięciu lat zawężone wyłącznie do danych z YouTube.

Porównywanie trendów

Aby porównać trendy w Google Trends, wystarczy wyszukać jeden z nich, a następnie kliknąć „+” po prawej stronie ekranu. W jednej sesji można porównać maksymalnie pięć zapytań. Wyniki dla każdego z nich również da się wygodnie filtrować.

Wyniki porównawcze popularności marek samochodów w Google Trends.
Porównanie częstotliwości wyszukiwania trzech różnych marek samochodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Jak widać Volkswagen i Toyota cieszą się wśród polskich użytkowników dużo większą popularnością niż Chevrolet. Co więcej Volkswagen był nieco częściej wyszukiwany w zachodnich województwach.

Wyszukiwanie kontekstowe

Jeśli wyszukiwane hasło może być wieloznaczne, warto zawęzić wyniki wyszukiwania do jednej kategorii. Wówczas zwiększamy dokładność wyszukiwania i docieramy do informacji, które faktycznie nas interesują.

Wyniki wyszukiwania w Google Trends z uwzględnieniem kategorii dla wieloznacznego słowa.
Wyniki wyszukiwania dla hasła „pędzel” zawężone do kategorii „makijaż i kosmetyki”. Dzięki temu wykluczono wyszukiwania powiązane np. z sektorem budowlanym.

Komu i do czego przydaje się Google Trends

Google Trends ma mnóstwo zastosowań, jednak najczęściej korzystają z niego: 

  1. Dziennikarze 

Jak nietrudno się domyślić Google Trends jest kopalnią inspiracji dla dziennikarzy, zwłaszcza tych pracujących w redakcjach newsowych. Pozwala śledzić popularne tematy oraz tworzyć treści, które są aktualne i interesujące dla czytelników.

  1. Marketerzy

Również marketerzy chętnie korzystają z Google Trends, szczególnie podczas projektowania strategii content marketingowych. Nawet pobieżna analiza pozwala lepiej zorientować się w bieżących trendach i zainteresowaniach społeczności. 

Dane z Google Trends mogą być również bazą dla treści na blogu lub w mediach społecznościowych. Przykładem może być nasz zeszłoroczny cykl z kwartalnym podsumowaniem trendów dotyczących digital marketingu. Liczby, na które powołujemy się w treści, pozyskujemy właśnie z Google Trends. 

Obszary zastosowań Google Trends w marketingu nie kończą się jednak na contencie. Z narzędzia powszechnie korzystają także specjaliści SEO i SEM. Ci pierwsi monitorują w ten sposób popularność słów kluczowych i ich sezonowość, natomiast osoby obsługujące kampanie płatne mogą w ten sposób identyfikować trendujące frazy powiązane z ofertą klientów, na które warto uruchomić reklamy w Google Ads.

  1. Działy sprzedaży

Osoby zajmujące się sprzedażą korzystają z Google Trends, aby obserwować sezonowe zmiany w popycie na określone produkty, identyfikować nowe rynki oraz dogodne momenty na rozpoczęcie działań reklamowych.

Wróćmy do przykładu marek samochodowych. Z wcześniej przeprowadzonej analizy wynika, że w ostatnim czasie znacząco wzrosło zainteresowanie Toyotą C-HR (+3550%). Dla dealerów to jednoznaczny sygnał, że warto promować ten model.

  1. Stratedzy 

Dane z Google Trends przydają się także podczas podejmowania strategicznych decyzji biznesowych. Gruntownie analizując trendy Google, można lepiej poznać rzeczywiste potrzeby grupy docelowej, a następnie dopasować do nich ofertę i/lub komunikację marketingową.

  1. Badacze rynku 

Badacze rynku mogą wykorzystywać Google Trends do analizowania zachowań konsumenckich i  śledzenia trendów rynkowych. W ich przypadku pozyskane w ten sposób informacje są jednak najczęściej punktem wyjścia do bardziej złożonych badań przy użyciu zaawansowanych narzędzi i programów statystycznych.

Udostępnij:

Szukasz wsparcia w digital marketingu? Porozmawiajmy!
Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!