Co w digital marketingu ciekawiło nas w II kwartale 2023?

W Internecie, tak jak w życiu, dużo kwestii, które początkowo fascynują nas i wywołują szereg emocji, po chwili nie są już tak angażującym tematem. Nasycamy się wiedzą, poznajemy to, co było nieznane i nasza ciekawość zostaje zaspokojona. Przez to zmieniają się też trendy i wyszukiwania, które co kwartał dla Was przygotowujemy! Co zmieniło się w Q2 2023, jeśli chodzi o zainteresowania względem marketingu? Odpowiadamy!

Schyłek zainteresowania AI? Nie do końca! 

Frazy dotyczące sztucznej inteligencji, w porównaniu do zainteresowania w ubiegłym kwartale, odnotowały spadki. Dla przykładu, wyszukiwania słów kluczowych „chat gpt” oraz „ai” były mniejsze o 33%  w porównaniu do okresu styczeń — marzec. Na wykresie zobrazowano też, jak wahało się zainteresowanie „sztuczna inteligencja chat” – możemy zauważyć wzrost od początku bieżącego roku, natomiast w ostatnich miesiącach tendencja jest spadkowa.

Frazy dotyczące pośrednio technologii AI również nie cieszyły się przyrostem zainteresowania względem okresu styczeń-marzec. Przykładowo „generator obrazów ai” miał o 19% mniej wyszukań, natomiast „prompt” miał średni spadek o 45%. 

Czy to oznacza, że ludzie przestają już korzystać ze sztucznej inteligencji? Oczywiście, że nie! Podobnie jak na przedstawionym wyżej wykresie, internauci dalej wyszukują frazy związane z AI, jednak nie jest to już tak gwałtowny wzrost jak na początku. Pomimo że kwartał do kwartału zainteresowanie spadło, to patrząc na ogólną popularność tych tematów, od początku roku wzrosła ona od kilkuset do nawet kilku tysięcy procent. Początkowe szaleństwo wynikające z braku zrozumienia tego, co niosą ze sobą nowe możliwości, nauki działania narzędzi i naturalnych obaw, które pojawiały się w głowach marketerów (i nie tylko marketerów), zostały stopniowo wyciszone poprzez naturalną drogę pozyskiwania informacji i edukowania się w temacie. 

Analityka królową II kwartału 

Jeżeli chodzi o wyszukiwanie fraz, niekwestionowaną królową zainteresowania wśród marketerów była analityka, a wszystko w związku ze zmianami zapowiadanymi od miesięcy w Google. 

”Universal Analytics” był wpisywany o 85% częściej niż w poprzednim kwartale i ubiegłym roku. Oczywiście zaraz obok niego, wzrost odnotował również, jego szumny następca — słowa  „Google Analytics 4” oraz „GA4” wpisywane były o 52% oraz 24% częściej niż w ubiegłym kwartale.

W tym przypadku nie ma co się dziwić — świat analityki internetowej był skoncentrowany na zmianie z  UA na GA4. Można nawet wysnuć hipotezę, że w czerwcu żaden temat nie był tak istotny dla analityków i marketerów jak ten.

Jeśli chodzi o porównanie kwartał do kwartału, to o 22% wzrosło zainteresowanie frazą  „GSC”, czyli innym narzędziem od Google, które często używane jest przez specjalistów SEO do m.in. monitorowania stanu indeksacji witryny, wyświetleń i klików z organica. O 14% w tym samym okresie wzrosła natomiast fraza „big data co to”, a dużym zainteresowaniem cieszyły się także „tag manager” (23%) oraz „google tag manager” (24%).

Marketing i Performance 

Frazy dotyczące performance marketingu odnotowały zaskakujący wzrost porównując okresy styczeń-marzec do kwiecień-czerwiec. “Kampanie Performance Max” to słowo kluczowe, które wzrosło w searchu aż o 80%. “Optymalizacja kampanii” zanotowała wzrost o 100%, natomiast słowa związane pośrednio z wynikami tych działań, takie jak “współczynnik ctr” czy też “roas” miały tendencję rosnącą o 33% i 23%. 

Internautów nadal ciekawi „afiliacja co to jest” (+46%), co zaznaczaliśmy już w tekście o I kwartale. Zainteresowanie to, mogą podtrzymywać influencerzy, którzy na swoich kanałach często zwracają uwagę na możliwości i korzyści, jakie daje dodawanie linków afiliacyjnych. 

Z klasycznych terminów marketingowych wzrosło zainteresowanie też słowami „marketing mix” oraz „marketing 4p”, a także “growth marketing”. Można przypuszczać, że właściciele biznesów, coraz bardziej pochylają się nad kwestią budowania wizerunku marek.  

Co ciekawe, same frazy „seo” oraz „performance”, które stanowią często trzon działań marketingowych w Internecie, uzyskały tendencję spadkową o 18%. 

Algorytm MUM 

Ogromny wzrost odnotowało słowo kluczowe „algorytm mum”, zarówno w porównaniu kwartalnym, jak i rocznym. Pierwszy raz algorytm MUM pojawił się w sieci już w 2021 roku, po konferencji Google I/O. 

MUM to skrót od Multitask Unified Model, który wówczas został ogłoszony nowym podejściem wykorzystującym sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Brzmi znajomo? Być może stąd ten przyrost zainteresowania! Tegoroczną konferencję streściliśmy we wpisie „Czy SGE to nowe SEO?”. 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Szukasz wsparcia w digital marketingu? Porozmawiajmy!