Kanibalizacja

Kanibalizacja słów kluczowych lub treści występuje, gdy co najmniej dwie strony internetowe z tej samej domeny rywalizują o jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Do kanibalizacji dochodzi wtedy, kiedy więcej niż jedna podstrona domeny zawiera bardzo zbliżone lub zduplikowane treści. W wyniku takiego zjawiska wyszukiwarki mogą mieć problem z właściwym wyborem strony, co prowadzi do niższego pozycjonowania.

Jakie są przyczyny kanibalizacji?

Kanibalizacja może wynikać z wielu różnych przyczyn. Do najczęściej spotykanych należą:

  • publikacja bardzo podobnych treści,
  • nieregularna aktualizacja strony,
  • brak jasno określonej strategii SEO,
  • zmiany w strukturach witryny, co może prowadzić do powstania konkurencji pomiędzy stronami, które wcześniej nie rywalizowały ze sobą,
  • błędy w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym wynikające z używania tego samego anchora.

Jakie są skutki kanibalizacji?

Kanibalizacja może źle wpływać na pozycjonowanie stron w wynikach ponieważ wyszukiwarki mogą wyświetlać mniej znaczącą podstronę zamiast tej bardziej istotnej. Spadek pozycji może się wiązać nie tylko ze spadkiem odwiedzania witryny, ale także mniejszą konwersją użytkowników, co przedkłada się na spowolnienie rozwoju firmy i mniejsze zyski.

Jak uniknąć kanibalizacji?

Aby uniknąć kanibalizacji można podjąć następujące kroki:

  • aktualizacja, zróżnicowanie i tworzenie unikalnych treści na każdej ze stron,
  • zastosowanie przekierowania 301 czyli wybranie wśród kilku adresów najlepszego i przekierowanie na niego resztę URL,
  • zmiana optymalizacji stron, które nie powinny się pojawiać w wyszukiwarce na wpisaną frazę,
  • dobre rozplanowanie słów kluczowych po adresach URL poprzez używanie narzędzi do ich analizy,
  • uaktualnianie struktury linkowania wewnętrznego,
  • wykonanie audytu SEO witryny, w celu zidentyfikowania konkurujących ze sobą stron.

Zastanawiasz się, jak wykonać ostatni krok? Sprawdź nasz artykuł o przeprowadzaniu audytu SEO.

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Zobacz też: