Z pewnością obiło Ci się o uszy powiedzenie: nieważne jak o Tobie mówią, liczy się tylko to, żeby po prostu mówili. Słowa te często rozbrzmiewają w cyfrowym świecie, a wielu twórców wzięło je sobie głęboko do serca. Jako właściciel lub właścicielka marki, musisz jednak kontrolować nie tylko to, co się mówi o brandzie, ale również w jaki sposób. Aby trzymać rękę na pulsie i dbać o wizerunek firmy, trzeba w pierwszej kolejności odpowiedzieć sobie na pytanie: jak sprawdzić popularność marki? Oto kilka wskazówek, które Ci to umożliwią!
Analiza popularności brandu – dlaczego jest ważna?
Analiza popularności brandu to nie tylko obserwacja liczby followersów, czy ilości lajków pod ostatnim postem. W praktyce wychodzi ona dużo dalej i stanowi klucz do zrozumienia tego, jak postrzegana jest marka, jak zmienia się jej pozycja na rynku i jak skuteczne są Twoje reklamy. Przeprowadzając regularne i skuteczne badania:
- zmierzysz efektywność działań marketingowych – dowiesz się, czy kampania zwiększyła świadomość marki, jakie rozwiązania przynoszą najlepszy efekt i co należy poprawić;
- zrozumiesz rynek i konsumentów – śledzenie popularności uświadomi Ci, co klienci myślą o marce, jak często ją wyszukują i jak wypadasz na tle konkurencji;
- wykryjesz potencjalne kryzysy – nagłe spadki popularności mogą oznaczać problemy wizerunkowe i niezadowolenie klientów;
- zaplanujesz dalsze działania brandingowe – analiza trendów podpowie Ci, czy marka zyskuje na rozpoznawalności i jak zmienia się jej postrzeganie w oczach klientów, co ułatwi planowanie strategii w przyszłości.
Co więcej, dane o rosnącej popularności brandu mogą okazać się silnym argumentem w negocjacjach z partnerami biznesowymi czy inwestorami.
To jak mierzyć rozpoznawalność marki i jakie wskaźniki warto śledzić, jest niezbędne, aby zyskać pełen obraz jej popularności. Dzięki temu zyskasz większe szanse na to, że konsumenci pokochają Twój brand.
Jak badać popularność marki? Zacznij od analizy fraz kluczowych!
Fundamentem skutecznego badania popularności marki jest zdefiniowanie i analiza kluczowych fraz branżowych, a także ich analiza w czasie. Przez to możesz śledzić, jak zmienia się zainteresowanie marką, identyfikować sezonowość, mierzyć wpływ kampanii marketingowych oraz porównywać swoją pozycję z konkurencją. To punkt wyjścia do świadomego zarządzania widocznością brandu w sieci i budowania długofalowej strategii rozwoju. Jak mierzyć rozpoznawalność marki tą metodą?
1. Zdefiniuj frazy brandowe
Frazy brandowe to wszystkie zapytania w wyszukiwarkach, które zawierają nazwę marki i jej zestawienia z produktami czy innymi słowami – np. Nike, buty Nike, najlepsze buty Nike do biegania itd. Aby je zdefiniować, skorzystaj z narzędzi do analizy słów kluczowych (np. Ahrefs SEMrush czy Senuto) albo zbierz je z autouzupełniania Google (wpisz nazwę marki i zobacz, co podpowiada wyszukiwarka).
2. Zbierz dane o wolumenie wyszukiwań
Wspomniane wyżej narzędzia do analizy słów kluczowych pozwolą Ci sprawdzić miesięczną liczbę wyszukiwań poszczególnych fraz, a także zmiany w tym zakresie na przestrzeni ostatnich tygodni, miesięcy, a nawet lat. Możesz również wykorzystać Google Trends – bezpłatne narzędzie, które pozwala zweryfikować, jak zmienia się zainteresowanie daną frazą w czasie, porównać kilka zapytań jednocześnie, a także przeanalizować dane w ujęciu regionalnym (np. w kontekście miast czy województw). Dzięki temu łatwiej wychwycisz piki zainteresowania (np. w czasie kampanii reklamowych) lub spadki (np. po kryzysie wizerunkowym) oraz porównasz swoją markę z konkurencją na przestrzeni lat.
3. Porównaj zmiany w czasie
Analizuj skoki popularności branżowych fraz z miesiąca na miesiąc i rok do roku. Sprawdź, z czego mogły wynikać nagłe wzrosty lub spadki (nowa kampania marketingowa, kryzys PR czy może nowość produktowa?), a także oceń dynamikę zmian – rosnąca liczba wyszukiwań to pozytywny sygnał wzrostu świadomości marki.
4. Zinterpretuj wyniki
Przeprowadzając analizę popularności brandu, odpowiedz sobie na kilka pytań:
- czy zainteresowanie marką rośnie?
- czy popularność jest sezonowa?
- czy wpływ na zmiany mają działania marketingowe?
- jakie mogą być przyczyny spadków popularności?
- jakie frazy generują największy ruch?
- jak marka wypada w porównaniu z konkurencją?
Dzięki temu nie tylko dowiesz się, jak popularna jest Twoja marka, ale również zrozumiesz, jakie czynniki wpływają na zainteresowanie klientów i co można zrobić, by Twoje przyszłe działania były skuteczniejsze.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas analizy popularności brandu?
Analiza fraz to niejedyny sposób na sprawdzenie popularności i badanie wizerunku marki. Na co zwrócić uwagę?
Analiza mediów społecznościowych
Sprawdzaj liczbę wzmianek o marce na Facebooku, Instagramie czy TikToku (np. za pomocą narzędzia Brand24) oraz zaangażowanie swojej społeczności (reakcje, komentarze i udostępnienia);
Analiza wzmianki w mediach
Mowa tu np. o liczbie publikacji na temat marki w serwisach informacyjnych czy na blogach oraz jej obecności w kontekście wydarzeń branżowych, rankingów lub konkursów (pomocne mogą tu okazać się takie narzędzia, jak Google News czy Prowly);
Analiza ruchu na stronie i danych sprzedażowych
W ten sposób dowiesz się, czy coraz więcej osób korzysta z Twojego serwisu i zmierzysz konwersje, świadczące o efektywności Twoich działań marketingowych (wystarczy do tego darmowe narzędzie Google Analytics);
Sprawdzanie opinii i ocen online
Na przykład w Google, na portalach społecznościowych czy w popularnych serwisach, takich jak Ceneo lub Opineo;
Udostępnianie klientom ankiet
Dzięki nim nie tylko dowiesz się, czy Twoja marka jest popularna i cieszy się uznaniem, ale również poznasz preferencje oraz potrzeby konsumentów.
Wszystko to pomoże Ci zbudować tożsamość marki i podejmować odpowiednie działania, które skutkować będą wzrostem popularności brandu oraz większą sprzedażą.