Fraud Blocker Google AI Mode w Polsce. Co się zmieni i jak wpłynie na SEO? | mbridge
Google AI Mode - cover

Google AI Mode już w Polsce. Kolejny krok w rewolucji AI, na który jesteśmy gotowi.

Spis treści

8 października 2025 Google rozszerzył dostępność trybu AI w wyszukiwarce na 36 nowych języków i 50 kolejnych krajów. Wśród nich jest także Polska. Google AI Mode, w którym wyszukiwanie przypomina bardziej rozmowę z AI, niż klasyczne zapytania, jest teraz dostępny z poziomu samej wyszukiwarki i zapewnia zaawansowane rozumowanie, wyszukiwanie nie tylko tekstem oraz pogłębione odkrywanie tematu. Jak dokładnie wygląda tryb AI od Google i co oznacza dla marketerów oraz marek?

Co to jest Google AI Mode i jak działa?

Tryb AI to kolejny krok Googla we wprowadzaniu rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji do swojego ekosystemu. Sposób wyszukiwania i wyświetlenia odpowiedzi w AI Mode jest podobny do tego, który znamy z takich LLM-ów, jak Chat GPT, Perplexity, a przede wszystkim Gemini – AI Mode jest zresztą tak naprawdę jego wersją dostępną z poziomu samej wyszukiwarki.

Nowe rozwiązanie pozwala zadawać znacznie bardziej złożone zapytania (Google podaje, że użytkownicy wczesnej wersji Trybu AI zadają 2-3x dłuższe pytania w porównaniu do zadawanych tradycyjnie) i rozumie złożone instrukcje. To możliwe, ponieważ Google AI Mode wykorzystuje tzw. query fan out, czyli technikę rozgałęzienia, dzieląc zapytanie na węższe podtematy. Następnie przeszukuje sieć tak, aby jednocześnie pokryć każdy z nich i udzielić dokładnej odpowiedzi. Wynikom towarzyszą także linki ze źródłami oraz proponowane kolejne pytania, co pozwala znacznie mocniej zgłębić temat i odkrywać więcej treści.

Google podaje, że AI Mode dobrze sprawdzi się szczególnie przy skomplikowanych zadaniach – w tym m.in. głębokim researchu, porównywaniu produktów lub planowaniu podróży. Tryb AI od Google jest dostępny w formie karty na stronie wyników wyszukiwania oraz w aplikacji Google na Androida i iOS.

Multimodalne wyszukiwanie w Trybie AI Google

Aby zwiększyć wygodę użytkowników i pozwalać na uszczegółowienie zapytań, Google AI Mode pozwala zadawać pytania nie tylko tekstowo, ale również głosowo i obrazem. Wystarczy wybrać ikonę mikrofonu i zadać pytanie naturalnym językiem, albo wysłać zdjęcie, które pomoże zwizualizować instrukcję.

Tryb AI jest wciąż rozwijany

Sam Google podaje, że rozszerzenie sposobu wyszukiwania ma nie tylko otwierać nowe możliwości odkrywania treści, ale również (albo przede wszystkim) zapewniać dostęp do wielu informacji i perspektyw pochodzących z różnych źródeł. Tryb AI bazuje na podstawowych systemach jakości i rankingu Google, ale cytując blog popularnej wyszukiwarki – również “wykorzystuje nowe podejścia, aby zwiększyć wiarygodność informacji”.

Co ważne – Google podaje także, że AI Mode jest wciąż we wczesnej fazie rozwoju, więc odpowiedzi nie zawsze mogą być poprawne, ale funkcja jest cały czas rozwijana i ulepszana. Odpowiedzi generowane przez AI są wyświetlane tak często, jak to możliwe, ale jeśli model nie poradzi sobie z nimi lub nie będzie miał co do nich pewności, wyświetlone zostaną tradycyjne wyniki.

Co Google AI Mode oznacza dla marek online i branży marketingu?

Tryb AI od Googla to tak naprawdę kolejny krok w rewolucji AI, której jesteśmy świadkami i która silnie oddziałuje na digital marketing. Ogromny wzrost popularności LLM-ów wpływa na nawyki internautów, którzy zamiast wpisywać klasyczne zapytania do wyszukiwarki, coraz częściej rozmawiają naturalnym językiem z generatywną sztuczną inteligencją. To zmienia tradycyjnie rozumiane lejki i wprowadza zupełnie nowe punkty styku do customer journey.

Co prawda według badania SparkToro w USA wciąż 95% użytkowników korzysta regularnie z tradycyjnych wyszukiwarek, co daje tylko 1% spadku w ciągu 2,5 roku. Google wciąż pozostaje też najpopularniejszym źródłem wejść na stronę i według tego samego badania zgarnia ponad 63% ruchu w zestawieniu z m.in. Bingiem, Yahoo, DuckDuckGo, YouTubem, czy socialami.

Jednak użycie narzędzi AI wzrosło w tym samym okresie aż 5-krotnie, co oznacza, że część zapytań jest kierowanych właśnie do LLM-ów zamiast do tradycyjnej wyszukiwarki. To znów sprawia, że marki i marketerzy mogą odnotować mniejszy ruch na stronach, ponieważ użytkownicy otrzymują odpowiedzi w AI i nie przechodzą na www.

Wprowadzenie AI Mode do klasycznej wyszukiwarki musiało być więc naturalnym ruchem Google, który chce zatrzymać użytkowników w swoim ekosystemie. To też wydaje się następstwem poprzedniego kroku, czyli wdrożenia wyników AI Overviews, które wyświetlają generatywną odpowiedź nad tradycyjnymi SERPami. Takie odpowiedzi częściowo pokrywały już intencję użytkownika, co przełożyło się na to, że w niektórych przypadkach CTRy z SEO spadły nawet 4-krotnie. W przypadku AI Mode Google stara się jednak nieco uspokoić i wskazuje, że przegląd od AI może wręcz generować więcej kliknięć i dłuższy czas spędzony na stronie, ponieważ użytkownicy poza samą odpowiedzią otrzymują też linki do maksymalnie dopasowanych źródeł, które z założenia powinny interesować szukających.

W momencie premiery AI Mode w Polsce nie jesteśmy w stanie jeszcze jednoznacznie ocenić jego wpływu na zachowania użytkowników, ani przełożenia na wyświetlenia i ruch pochodzący z wyszukiwarki. Możemy jednak mieć pewność, że sztuczna inteligencja staje się naszą naturalną rzeczywistością, a to zmienia sposób, w jaki powinniśmy myśleć o strategii marketingowej i budowaniu widoczności marki online.

AI Mode jest wypadkową zmian, które obserwowaliśmy od dawna w obszarze SEO i szeroko rozumianego marketingu. Rosnąca popularność konkurencyjnych LLM niejako przyspieszyła zmiany w wyszukiwarce Google. Jako mbridge jesteśmy przygotowani na zmiany, które zachodzą w SEO. Wprowadziliśmy szereg elementów, które odpowiadają na nowe potrzeby rynku. Są to usługi, które są uzupełnieniem "klasycznej" oferty SEO, ale również działania, które są dedykowane modelom językowym. Dla rozwoju tych obszarów w mbridge powstało nowe stanowisko SEO Innovation Manager - odpowiedzialne za wdrażanie innowacji na styku SEO, AI i technologii.

W mbridge przygotowywaliśmy się na rewolucję AI od dawna

W mbridge od długiego czasu jesteśmy skoncentrowani na zmianach, jakie w branży marketingowej wywołuje AI – śledzimy je, analizujemy i wprowadzamy nowe rozwiązania oraz własne narzędzia, które już teraz pozwalają budować obecność naszych Klientów także w wynikach generowanych przez sztuczną inteligencję.

Dbamy o ewolucję działań z zakresu SEO, treści i szeroko pojętej komunikacji w kierunku widoczności marek w LLM-ach i AI Overviews. 

Łączymy klasyczne SEO z optymalizacją pod modele językowe, rozwijając treści on-site oraz brand content wzmacniający kontekst marki. 

Budujemy obecność w źródłach cytowanych przez AI – stawiając na jakościowy link building oparty na treściach dla ludzi, a także eksperckie wypowiedzi.

Monitorujemy widoczność w LLM-ach, analizujemy prompty i dane serwerowe, by stale optymalizować content oraz identyfikować nowe możliwości ekspozycji marki. 

Dzięki temu zapewniamy Klientom trwałą obecność w ekosystemie wyszukiwania opartym na AI. Równolegle fundamentem naszych działań w zakresie pozycjonowania wciąż pozostaje SEO techniczne – dbamy o dostępność treści, strukturę HTML, szybkość serwera i indeksowalność. W tym celu wykorzystujemy m.in. Crawlcore – autorskie narzędzie mbridge, które jest systemem wczesnego reagowania na zmiany w witrynach, które mogłyby negatywnie odbić się na SEO.

Co dokładnie robimy?

Google AiO Analyser

Autorskie narzędzie, które analizuje wyniki AiO i rekomenduje zmiany do wdrożenia na Twojej stronie.

Content AI-friendly

Tworzymy treści pod użytkowników, wyszukiwarki i AI Search, aby zwiększyć szansę na cytowanie w LLM-ach.

Wzmianki o marce

Budujemy brand content, jakościowy link building oraz obecność w zaufanych portalach i serwisach.

Raporty w Looker

Tworzymy dedykowane raporty, które pozwalają monitorować widoczność w LLM-ach.

Analiza

Analizujemy prompty i dane serwerowe, aby szukać nowych możliwości ekspozycji marki.

Zgodność

Budowanie widoczności w AI realizujemy w synergii z pozostałymi działaniami marketingowymi i Twoimi celami biznesowymi.

Oto, co mamy do powiedzenia na temat AI

mbridge o AiO dla Marketer+

Artykuł w Marketer+ od Urszuli Żupnik, SEO Content Team Leader i Macieja Orpika, SEO Innovation Managera, na temat rewolucji w SEO i silnego udziału AI Search.

Maciej Brożonowicz, CEO mbridge, dla Whitepress - cytat o AI Search

Wypowiedź naszego CEO, Macieja Brożonowicza, dla Whitepress w artykule nt. SEO i link buildingu w dobie AI.

Webinar mbridge x Triple PR, w którym Maciej Orpik i Agnieszka Malesza-Woźniak rozmawiali o PR-ze i SEO w dobie AI Search. Webinar już się odbył, ale śledź nas na LinkedInie, aby dowiedzieć się o kolejnych.

Możemy pomóc Twojej firmie w digital marketingu?
Porozmawiajmy!
Możemy pomóc Twojej firmie w digital marketingu?
Porozmawiajmy!