Dlaczego moje reklamy nie działają? Najczęstsze błędy w kampaniach płatnych

Prowadzenie kampanii płatnych w Google Ads i Meta Ads tylko pozornie wydaje się proste. W praktyce na reklamodawców czeka szereg pułapek, które mogą skutkować błyskawicznym przepaleniem budżetu i znikomą konwersją. W artykule wymieniamy najczęstsze błędy i podpowiadamy, co zrobić, aby ich uniknąć.

6 typowych błędów w Google Ads

1. Niewłaściwe słowa kluczowe 

a. Używanie zbyt ogólnych słów kluczowych, które nie są związane bezpośrednio z ofertą

Reklamy wykorzystujące ogólne słowa kluczowe zazwyczaj mają dużą widoczność, ale rzadko wyróżniają się wysoką konwersją. Wszystko przez to, że docierają do dużej liczby użytkowników, z których tylko nieliczni są zainteresowani zakupem. Przykładowo, jeśli sprzedajesz ręcznie robione mydła, słowo kluczowe „mydło” jest zbyt szerokie. Lepszym rozwiązaniem będzie ustawienie kampanii na frazę „ręcznie robione mydło naturalne”.

b. Brak dopasowania typów słów kluczowych 

W Google Ads istnieją różne typy dopasowań słów kluczowych: przybliżone, do wyrażenia i ścisłe. Używanie tylko jednego typu, na przykład dopasowania przybliżonego, może powodować, że reklama będzie wyświetlać się na niezwiązane zapytania. Korzystaj z kombinacji różnych typów dopasowań, aby docierać z przekazem wyłącznie do tych użytkowników, którzy mogą być zainteresowani ofertą.

2. Słaby wskaźnik jakości

Wskaźnik jakości (Quality Score) to ogólna ocena tego, jak twoja reklama radzi sobie w wynikach wyszukiwania i czy odpowiada potrzebom użytkowników. Niski wskaźnik jakości może skutkować wyższymi kosztami za kliknięcie (CPC) i gorszymi pozycjami reklamy. Jedną z najczęstszych przyczyn takiego stanu rzeczy jest niedostateczne nasycenie strony docelowej odpowiednimi słowami kluczowymi oraz niska jakość samej strony. Regularnie analizuj i optymalizuj stronę swojego sklepu, aby uniknąć tego problemu.

Sprawdź: co to jest landing page?

3. Nieefektywne wykorzystanie rozszerzeń reklam

Rozszerzenia reklam to dodatkowe informacje, o które możesz uzupełnić swoje reklamy, a więc obrazy, informacje o promocjach, numery telefonów czy linki do formularzy kontaktowych i innych podstron w serwisie. Dodawanie rozszerzeń może znacząco zwiększyć CTR i jakość reklamy. Gdy ich nie wykorzystujesz, marnujesz potencjał swojej kampanii.

4. Niewłaściwe targetowanie

Wyświetlając reklamę nieodpowiedniej grupie odbiorców, jedynie trwonisz budżet. Dlatego dokładnie określ, jaka jest Twoja grupa docelowa, do kogo chcesz dotrzeć i możliwie jak najdokładniej dostosuj ustawienia kampanii. Możesz ją targetować pod względem wieku, płci, lokalizacji i zainteresowań odbiorców.

5. Brak optymalizacji na urządzenia mobilne

Obecnie większość użytkowników korzysta z internetu za pomocą urządzeń mobilnych, a m-commerce rośnie w siłę jeśli chodzi o sprzedaż online. Gdy kampania nie jest zoptymalizowana pod tym kątem, tracisz dużą część potencjalnych klientów. Przed startem kampanii koniecznie upewnij się, że zarówno reklamy, jak i strona docelowa działają bezbłędnie na wszystkich urządzeniach.

6. Brak wykluczenia aplikacji mobilnych 

Reklamy wyświetlane w aplikacjach mobilnych odznaczają się bardzo niską skutecznością. Użytkownicy najczęściej klikają w nie przypadkowo, marnując w ten sposób cenny budżet. Dlatego lepiej będzie, jeśli wykluczysz aplikacje mobilne z kampanii i zamiast tego skierujesz reklamy w inne miejsca.

6 typowych błędów w Meta Ads (Facebook Ads):

1. Zbyt mało precyzyjne targetowanie

Meta daje reklamodawcom możliwość niezwykle precyzyjnego targetowania, uwzględniającego nie tylko dane demograficzne, ale także zainteresowania i zachowania użytkowników. Mimo to wiele osób nie korzysta z tej opcji i kieruje reklamy do zbyt szerokiego grona odbiorców. Nie popełniaj tego błędu, jeśli zależy Ci na wysokiej konwersji.  Wykorzystaj dostępne narzędzia, aby dotrzeć do odbiorców, którzy faktycznie mogą być zainteresowani ofertą.

2. Nieprawidłowe ustawienia budżetu

Aby kampania na Facebooku osiągnęła sukces, nie wystarczy zasilić portfela pokaźną sumą. Jeśli zostawisz kampanię samą sobie, przeznaczone na nią środki, najpewniej zostaną zbyt szybko wykorzystane bez osiągnięcia satysfakcjonujących wyników. Co innego jeśli będziesz stale optymalizować reklamę, monitorować jej wyniki i testować różne ustawienia.

3. Brak pixela Facebooka

Pixel Facebooka to narzędzie, które umożliwia śledzenie konwersji i optymalizację kampanii. Jeśli go nie zainstalujesz lub zrobisz to niepoprawnie, nie zgromadzisz danych na temat skuteczności reklam. Przed uruchomieniem kampanii, koniecznie upewnij się, czy pixel został prawidłowo skonfigurowany.

O analityce internetowej i jej znaczeniu w biznesie pisaliśmy szczerzej w innym artykule na blogu.

4. Niewłaściwe wykorzystanie reklam wideo

Reklamy wideo mogą być bardzo skuteczne, ale tylko wtedy, gdy materiał jest angażujący, jakościowy i dopasowany do potrzeb grupy docelowej. Niestety dość często dochodzi do sytuacji, gdzie wideo źle się wyświetla (np. ucina głowę głównej bohaterki spotu) – zwykle jest to wina nieodpowiedniego formatu. Bywa też, że przekaz zupełnie mija się z oczekiwaniami odbiorców – przykładem może być ostatni spot Apple promujący nowego iPada, który zamiast zainteresować reprezentantów branży kreatywnej, wywołał wyłącznie ich irytację. Narzędzia do pracy twórczej, takie jak farby i instrumenty, zostały w nim dosłownie zmiażdżone i zastąpione ultracienkim tabletem. Trudno o lepszy dowód na to, że nawet reklama o milionowym budżecie może okazać się kontrproduktywna. 

Źródło: YouTube Apple

5. Brak ciągłej optymalizacji

Każda kampania wymaga nie tylko odpowiedniego nakładu środków, ale i czasu. Należy ją regularnie monitorować i w razie konieczności dostosowywać do zmieniających się warunków rynkowych. Ci, którzy pomijają ten etap, ryzykują spadkiem efektywności i zaprzepaszczeniem budżetu reklamowego.  

6. Niejasna oferta

Twoja reklama musi jasno komunikować, co oferujesz i jakie korzyści się z tym wiążą. Jeśli użytkownik nie zrozumie, co promujesz, z dużym prawdopodobieństwem zignoruje twój post, tym bardziej że każdego dnia widzi setki podobnych komunikatów. Zadbaj więc o klarowność przekazu i coś, co będzie w stanie przyciągnąć uwagę użytkowników (np. intrygujące hasło reklamowe lub grafikę). Koniecznie poczytaj również o języku korzyści.

Najczęstsze błędy w kampaniach płatnych – podsumowanie 

Skuteczna kampania w Google Ads i Meta Ads wymaga mnóstwa uwagi. Choć na rynku pojawia się coraz więcej narzędzi umożliwiających automatyzację działań reklamowych, wciąż konieczna jest ich stała obserwacja i optymalizacja, przynajmniej gdy zależy nam na ponadprzeciętnych wynikach. 

Jeśli czujesz, że samodzielnie nie poradzisz sobie z tym wyzwaniem, skontaktuj się z nami i pozwól, aby prowadzeniem twoich kampanii zajęli się profesjonaliści. Nasze reklamy Google Ads i Meta Ads (Facebook Ads) wyróżniają się najwyższą skutecznością, co potwierdzają nie tylko opinie dotychczasowych Klientów, ale także certyfikaty i odznaczenia takie jak Google Partner Premier 2024. Za każdym razem dążymy również do tego, aby maksymalnie wykorzystać budżet reklamowy. Wielokrotnie udowodniliśmy, że jesteśmy w stanie osiągnąć znaczne lepsze wyniki, mając do dyspozycji tyle samo środków, co poprzednia agencja obsługująca projekt. Nie wierzysz? Zobacz nasze case studies

Udostępnij:

Możemy Ci pomóc w zakresie digital marketingu?

Porozmawiajmy!

Szukasz wsparcia w digital marketingu? Porozmawiajmy!