Jak sprawdzić pozycje strony w Google? To nic trudnego! Do dyspozycji masz kilka darmowych narzędzi, dzięki którym zyskasz wgląd w ranking wyszukiwarki. W artykule prezentujemy ich krótki przegląd i przy okazji doradzamy jak poprawić pozycje w wynikach wyszukiwania.
Darmowe narzędzia, dzięki którym sprawdzisz pozycje strony w Google
Najprostszym sposobem na sprawdzenie aktualnych pozycji strony w Google jest skorzystanie z ogólnodostępnych narzędzi SEO. Nasi faworyci to:
Google Search Console – całkowicie darmowe narzędzie dostępne dla wszystkich posiadaczy kont Google. Dostarcza informacji o widoczności strony oraz frazach i uśrednionych pozycjach, na które wyświetla się w Google. Aby narzędzie działało prawidłowo, należy je skonfigurować ze stroną, dodając w odpowiednim miejscu kod śledzenia Google Analytics.
Ahrefs Free SEO Tools – Ahrefs udostępnia za darmo niektóre ze swoich narzędzi. W porównaniu z płatną wersją mają one nieco ograniczone funkcjonalności, ale mimo to można z ich pomocą wykonać podstawową analizę SEO. Jak sprawdzić pozycje strony w Google przy pomocy tego rozwiązania? Wystarczy, że wybierzesz opcję „Website Traffic Checker” i wprowadzisz tam adres URL swojej witryny. Dowiesz się dzięki temu, które podstrony generują najwięcej ruchu z Google oraz na jakie frazy wyświetlają się w wyszukiwarce. Przy pomocy narzędzia „Keyword Rank Checker” możesz także sprawdzić, na jakiej pozycji strona wyświetla się w Google na określoną frazę kluczową oraz jak wypada na tle konkurencji.
Sprawdź, jak sprawdzić ilość wyszukiwań w Google i jak interpretować dane!

Sprawdź nasz tekst o strategiach marketingowych.
Ubersuggest – w darmowej wersji narzędzie udostępnia informacje o dziewięciu najpopularniejszych frazach kluczowych, na które witryna wyświetla się w Google oraz ich aktualnych średnich pozycjach. Pozwala również sprawdzić ruch organiczny oraz linki zwrotne.
Oczywiście nie są to wszystkie narzędzia, przy pomocy których można sprawdzić pozycje strony w Google. Skoncentrowaliśmy się na naszych ulubionych platformach, których najważniejsze funkcjonalności można przetestować za darmo. Jeśli chcesz jednocześnie monitorować pozycje wielu słów kluczowych, wymienione rozwiązania najpewniej nie będą dla Ciebie wystarczające. Z płatnych programów rekomendujemy pełną wersję Ahrefs oraz Senuto.
Pozycje strony w Google można także analizować ręcznie, wpisując do wyszukiwarki określone zapytania. Jest to jednak dość czasochłonna i nieefektywna metoda, ponieważ nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć, na jakie frazy zacznie wyświetlać się witryna. Należy również pamiętać, że Google personalizuje wyszukiwania, dopasowując je do lokalizacji użytkownika i historii przeglądarki. Chcąc je uśrednić, należy włączyć tryb incognito oraz wyłączyć usługę geolokalizacji – mimo to rezultaty nie zawsze będą wiarygodne, dlatego w monitoringu SEO lepiej wspomagać się profesjonalnymi narzędziami.

Świetnym i darmowym sposobem na monitorowanie wybranych pozycji fraz kluczowych (szczególnie ważnych z perspektywy dla biznesu) jest wykorzystywanie narzędzia Looker Studio. W narzędziu tym możemy bezpośrednio połączyć dane z Google Search Console, a tym samym średnia pozycja będzie pobierana bezpośrednio od Google. Samo narzędzie Looker Studio umożliwia tworzenie automatycznych raportów, które są odświeżane w czasie rzeczywistym. Pozwala również łączyć kilka różnych źródeł (np. Google Search Console, Google Analytics 4) i wizualizować dane w przejrzystej i przystępnej formie. Każdy biznes charakteryzuje się innymi potrzebami, dlatego w przypadku każdej współpracy, już na samym początku określamy cele biznesowe i na tej podstawie (jeżeli jest taka potrzeba ze strony Klienta) tworzymy dedykowany raport w Looker Studio, a następnie udostępniamy go Klientowi. Dzięki takiemu podejściu zachowujemy pełną transparentność wyników, a Klient na jednym widoku otrzymuje kluczowe oraz zrozumiałe dane dotyczące swojego biznesu.
Maciej Orpik
SEO Team Leader
Co wpływa na pozycje strony w Google? Jak poprawić jej wyniki?
Wiesz już, jak sprawdzić pozycje strony w Google. Co, jednak jeśli wyniki okażą się niesatysfakcjonujące? Co zrobić, aby artykuł, który wyświetlał się dotąd w trzeciej dziesiątce rankingu, trafił do TOP 10?
Nie osiągniesz tego celu bez gruntownej optymalizacji – zarówno podstrony, którą chcesz wypozycjonować, jak i całej witryny. Nie oczekuj jednak rezultatów od razu – SEO to długoterminowy proces, który wymaga czasu. Działania nastawione na szybkie efekty (tzw. Black Hat SEO) mogą skutkować dotkliwymi karami, a nawet całkowitym wykluczeniem z indeksu wyszukiwarki.
Sprawdź, jak wygląda dodawanie strony do Google.
Wiele zależy również od konkurencyjności frazy, na którą chcesz wyświetlać się w wyszukiwarce. Im będzie ona popularniejsza, tym trudniej będzie Ci osiągnąć wysokie pozycje w rankingu. Nie znaczy to jednak, że jest to zadanie, z góry skazane na porażkę. Po prostu musisz poświęcić jeszcze więcej uwagi działaniom optymalizacyjnym i stale śledzić ruchy konkurencji.
Na czym może zatem polegać optymalizacja SEO? W praktyce każda strona to osobny przypadek jednak większość strategii uwzględnia następujące działania:
- Optymalizacja treści – upewnij się, czy w tekście zostały zawarte frazy kluczowe oraz czy zostały one umieszczone w strategicznych miejscach takich jak nagłówki H1, H2.
- Stan techniczny witryny – Google faworyzuje strony, które szybko się ładują oraz są przyjazne dla użytkowników mobilnych. Oprócz tego warto zadbać o meta tagi, odpowiednią budowę adresów URL i wiele innych detali. Warto poznać również standard WCAG 2.1. – może to znacznie ułatwić wdrażanie poprawek na stronę.
- Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – im więcej linków zewnętrznych prowadzi do strony, tym jest ona bardziej wiarygodna dla Google. Dlatego należy stale pozyskiwać backlinki np. publikując artykuły gościnne w branżowych portalach.
- Zwiększenie częstotliwości publikacji – Google ceni regularnie aktualizowane witryny, na których stale pojawiają się nowe treści. Jednocześnie coraz lepiej radzi sobie z identyfikowaniem niskiej jakości komunikatów, dlatego jednocześnie należy dbać o to, aby artykuły były rzetelne i wartościowe dla czytelnika.
- UX witryny – zarówno użytkownicy, jak i Google lepiej oceniają strony, które są przejrzyste i łatwe w nawigacji.
Jeśli wolisz, aby opracowaniem i wdrożeniem strategii SEO zajęli się profesjonaliści, skontaktuj się z nami! Prowadzimy działania SEO dla firm różnej wielkości. Wśród naszych Klientów są zarówno duże sklepy internetowe i wydawnictwa, jak i mniejsze biznesy, którym zależy na zdobyciu większej widoczności w Google.
Nie wiesz, jak (dobrze) zacząć pozycjonowanie strony? Sprawdź nasz poradnik i odkryj sprawdzone strategie SEO!

Pamiętajmy, że dla większości firm pojawienie się w Google pod kilkoma frazami będzie tylko pierwszym krokiem do budowy strategii SEO. Działając w tak konkurencyjnej gospodarce jak dzisiejsza, warto szeroko patrzeć na pozycjonowanie strony, systematycznie rozbudowywać domenę o nowe słowa kluczowe oraz optymalizować istniejące treści o frazy z potencjałem. Ważną częścią jest również poprawa meta danych oraz poprawne wdrożoenie linków wewnętrznych. Jednak nawet najlepiej zoptymalizowana strona może nie przynosić oczekiwanych efektów, gdy nie jest zadbana pod kątem technicznym. Planując strategię, warto wdrożyć również działania związane z pozyskiwaniem linków zewnętrznych. Wszystkie te ogniwa wpływają pozytywnie na pozycje strony w Google.
Julia Kwaśnik
SEO Specialist
Jak sprawdzić pozycje strony w Google w erze AI Overview?
Sprawdzanie pozycji strony w Google to nadal ważny element strategii SEO – ale sposób, w jaki dziś interpretujemy te dane, znacząco się zmienia. Wraz z wdrożeniem AI Overview (wcześniej znanym jako SGE), klasyczne podejście do rankingu staje się tylko jednym z elementów szerszego obrazu. Nadal warto monitorować pozycje fraz i korzystać z podstawowych narzędzi analitycznych, jednak obecność strony w wynikach AI-generowanych wymaga nowego podejścia.
Jak Google raportuje pozycje linków z AI Overview?
Według oficjalnych informacji Google, cała odpowiedź AI (AI Overview) traktowana jest jako jeden blok wyników. Oznacza to, że wszystkie linki zawarte w tym panelu – niezależnie od ich faktycznego miejsca czy widoczności – dzielą tę samą pozycję w raportach Search Console. Może to być np. pozycja pierwsza, jeśli AIO wyświetla się na samej górze wyników, ale dokładna lokalizacja zależy od konkretnego zapytania. Co ważne, aby kliknięcie lub wyświetlenie linku w AIO zostało zarejestrowane, użytkownik musi rzeczywiście go zobaczyć lub rozwinąć – zasady dotyczące impresji pozostają bez zmian.
Pozycja w Google to już nie tylko ranking, bo w kontekście AI Overview to za mało! To obecność w narracji sztucznej inteligencji. Dziś liczy się także to, czy i jak Twoja strona zostaje włączona do generatywnej odpowiedzi Google. Aby zwiększyć tę szansę, treści muszą być wyczerpujące, logicznie powiązane i odpowiadające na pełne spektrum intencji użytkownika – zarówno bezpośrednich, jak i tych domyślnych, które AI próbuje antycypować.
Co wpływa na pozycje? Nadal SEO – ale strategicznie zorientowane Wszystkie klasyczne czynniki SEO – od struktury strony, przez optymalizację treści, po linkowanie – nadal mają znaczenie. Ale ich rola zmienia się z operacyjnej na strategiczną:
- Nie wystarczy umieścić frazę – trzeba pokazać, że strona rozumie temat.
- Nie chodzi tylko o techniczne SEO – ale o to, czy serwis jest dobrze „czytelny” dla algorytmów opartych na NLP i systemach AI.
- Nie wystarczy jeden artykuł – ważne jest, jak go osadzasz w szerszym systemie wiedzy w obrębie swojej domeny.