Dowiedz się, jak dodać stronę do Google, aby przyspieszyć proces budowania widoczności w wyszukiwarce. Wyjaśniamy wszystkie najważniejsze kwestie związane z indeksacją! Sprawdź, na czym właściwie polega, ile trwa oraz co wpływa na jej tempo.
Po co dodawać stronę do Google? Czy nie dzieje się to automatycznie?
Wyszukiwarka Google korzysta z tzw. robotów indeksujących, które stale analizują zawartość stron internetowych. Gdy użytkownik wpisuje zapytanie w okno wyszukiwarki, algorytmy starają się zrozumieć jego intencję, biorąc pod uwagę słowa kluczowe, lokalizację, historię wyszukiwań i wiele innych zmiennych. Następnie tworzona jest lista rankingowa stron, które najlepiej odpowiadają treści zapytania. Trafiają do niej wyłącznie te strony, które zostały wcześniej odwiedzone przez Googleboty.
Jeśli nie dodasz strony do Google, prędzej czy później i tak zostanie ona zindeksowana. Najpewniej dojdzie do tego, gdy witryna pozyska pierwszy link z zewnętrznej domeny. Googleboty poruszają się po internecie właśnie tropem linków – zarówno tych wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Zamiast bezczynnie czekać na wizytę robotów indeksujących, możesz samodzielnie zgłosić stronę do Google. Dzięki temu znacząco przyspieszysz jej indeksację i wykonasz pierwszy krok ku zwiększeniu jej widoczności w internecie.
Obecność domeny w Google to pierwszy krok do budowania jej widoczności w wyszukiwarce. Sam fakt zaindeksowania podstron to jednak nie wszystko, a dopiero początek długiej (i niekiedy wyboistej) drogi na szczyt wyników wyszukiwania.
Mimo tego gra jest warta świeczki! Wszystko dlatego, że następstwem prawidłowej indeksacji podstron w wyszukiwarce może stać się generowanie jakościowego ruchu SEO, który przekładając się na wzrost liczby konwersji, pozwoli na realizację celów marketingowych Twojego biznesu. Mówiąc prościej: osiągając coraz wyższe pozycje domeny w organicznych wynikach wyszukiwania, na stronę zaczną trafiać nowi użytkownicy, zainteresowani wynikiem, który algorytm Google uznał za najtrafniejszy względem wpisanego zapytania. Użytkownicy szukający w wyszukiwarce być może właśnie Twoich produktów, usług bądź treści. Dlatego tak ważne jest, by wyjść im naprzeciw i przygotować stronę — poprzez odpowiednią optymalizację techniczną, contentową oraz prowadzenie działań link buildingowych zgodnie z najlepszymi praktykami SEO — do tego, by potencjalni odbiorcy mogli na nią trafić, a następnie znaleźć na niej to, czego potrzebują.
Joanna Alberska, SEO Specialist
Jak dodać stronę do Google przy pomocy Google Search Console?
Najprostszy sposób na dodanie strony do Google, to wklejenie mapy witryny do Google Search Console. Wcześniej należy jednak zweryfikować usługę – o tym jak to zrobić pisaliśmy w artykule: Jak dodać i zweryfikować stronę w Google Search Console?
Gdy masz już dostęp do GSC, wystarczy, że wybierzesz w lewym menu opcję „Mapy witryn” i wkleisz tam plik XML z danymi swojego serwisu. Do wygenerowania mapy możesz użyć wtyczki Yoast SEO lub darmowej wersji oprogramowania Screaming Frog. Oba te narzędzia powinny poradzić sobie ze stworzeniem mapy dla strony, która posiada mniej niż 500 podstron.
Do GSC można także dodawać pojedyncze adresy URL. W tym celu należy wkleić link do podstrony do wyszukiwarki w panelu głównym GSC, a następnie wybrać opcję „poproś o zaindeksowanie”. Warto korzystać z tej opcji, gdy na stronie dojdzie do znacznych zmian albo gdy na blogu pojawi się nowy artykuł. Dzięki temu roboty Google szybciej odwiedzą Twoją witrynę i zaindeksują nowe treści. To strategia powszechnie wykorzystywana przez właścicieli małych witryn. W przypadku dużych serwisów nie jest to konieczne, ponieważ Googleboty z reguły odwiedzają je znacznie częściej.
Kiedy strona będzie widoczna w Google?
Indeksacja nie powinna zająć więcej niż kilka tygodni. Nie oczekuj jednak, że strona od razu będzie się wyświetlać wśród pierwszych wyników wyszukiwania Google. Nowym serwisom niełatwo jest zdobyć widoczność, ponieważ wyszukiwarka najwyżej ceni domeny z historią, czyli takie, do których prowadzi wiele linków z zaufanych źródeł. Niemniej ważne są treści na stronie – im bardziej rozbudowana struktura, tym większa szansa, że Google zacznie wyświetlać witrynę wyżej.
Dlatego, jeśli zależy Ci na widoczności w Google, możliwie szybko opracuj kompleksową strategię działań SEO. Dbaj o najwyższej jakości treści na stronie i optymalizuj te istniejące, monitoruj stan techniczny witryny i regularnie pozyskuj wartościowe linki. Wszystko to powinno Ci pomóc osiągnąć wyższe pozycje w wyszukiwarce, choć musisz uzbroić się w cierpliwość. Działania SEO zgodne z wytycznymi Google (tzw. White Hat SEO) niestety są dość czasochłonne.
Możesz również zlecić to zadanie naszym specjalistom i specjalistkom, którzy mają na koncie niejeden sukces w tym obszarze. Przekonasz się o tym, zaglądając do sekcji z case studies, w której pokrótce opisaliśmy wybrane projekty. Jeśli wciąż nie masz pewności, jak dodać stronę do Google, koniecznie przeczytaj artykuł: Dlaczego nie ma mojej firmy w Google? Opisaliśmy tam ten problem znacznie bardziej kompleksowo.
Dostępność strony internetowej przekłada się na ilość konwersji — sprawdź zasady i wytyczne WCAG 2.1. (Web Content Accessibility Guidelines). Dowiedz się także jak poprawnie przeprowadzić pozycjonowanie wizytówki Google.
Skontaktuj się z nami