Noindex

Noindex to wartość meta tagu informująca wyszukiwarki, by nie indeksowały strony lub jej wybranych elementów np. konkretnych treści, obrazów a nawet całej witryny. Atrybut ten pomaga robotom zarządzać sposobem zbierania danych przez co ma wpływ na pozycjonowanie SEO. Noindex wykorzystywany jest do kontroli, które strony lub jej fragmenty są indeksowane przez wyszukiwarki i czy trafiają do wyników.

Do czego stosować noindex?

Noindex można wykorzystać na wiele sposobów i w różnych sytuacjach. Ten rodzaj tagu najczęściej jest stosowany do:

  • Ukrycia testowych lub tymczasowych stron nie przeznaczonych dla wszystkich użytkowników.
  • Ochrony prywatności w przypadku witryn zawierających dane osobowe jak np. formularze kontaktowe, strony logowania itp.
  • Poprawy wydajności w przypadku stron często się zmieniających lub zawierających wiele elementów.
  • Unikania duplicate content czyli sytuacji gdzie na stronie pojawiają się podobne lub identyczne treści co wpływa na obniżenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
  • Uniknięcia wyświetlania stron z nieaktualnymi informacjami, błędami lub będącymi w trakcie budowy.

Które podstrony warto zablokować?

Choć noindex uniemożliwia witrynie lub elementom wyświetlanie w wyszukiwarce, rozwiązanie to może być pomocne w skutecznym pozycjonowaniu strony poprzez blokowanie indeksowania określonych podstron nie wpływających na podniesienie wartości pod kątem SEO. W przypadku sklepów internetowych warto użyć tag noindex do blokowania stron:

  • Z niedostępnymi produktami,
  • Z podstronami informacyjnymi np. regulaminem sklepu,
  • Z filtrami produktów pozwalających na wybranie produktu o już określonych cechach,
  • Wyników wyszukiwania dla wybranych słów lub fraz kluczowych.

Z pojęciem noindex powiązane są dwa inne meta tagi. O tym, czym są parametry dofollow i nofollow możesz dowiedzieć się z artykułu, w którym wyjaśniamy również ich funkcje w kodzie strony. 

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Zobacz też: