Jak działają porównywarki cenowe i w jaki sposób można dzięki nim zwiększyć sprzedaż?

Julia Piklikiewicz,

Ponad 70 proc. Polaków przyznaje, że aktywnie korzysta z porównywarek cenowych, a prawie 40 proc. respondentów wskazuje, że brakuje im ofert sklepów sprzedających produkty z różnych kategorii, wynika z raportu Ceneo.pl. Te dane tylko potwierdzają, że tego rodzaju serwisy są świetnym sposobem na dotarcie do internautów, czyli potencjalnych klientów naszego e-commerce’u.

Czym są internetowe porównywarki cen?

Zgodnie z nazwą, główną wartością, jaką oferują tego typu serwisy, jest możliwość porównania w jednym miejscu ofert, przede wszystkim pod względem ceny, z wielu sklepów internetowych, przez osoby poszukujące najkorzystniejszych warunków zakupu wybranego produktu. Użytkownik może posortować oferty według wybranych kryteriów – najniższej ceny, najlepszej dostępności czy najwyższej oceny, i dzięki temu wybrać ofertę najkorzystniejszą dla siebie.

Porównywarki udostępniają też opcję wyszukiwania produktów i korzystania z filtrów, dzięki którym tworzy się indywidualną listę zawierającą produkty o cechach przez klienta pożądanych i cenie, która odpowiada jego możliwościom finansowym.

Po zakupieniu produktu poprzez porównywarkę klient może wystawić opinię zarówno produktowi, jak i sklepowi, aby ułatwić wybór innym konsumentom.

Jakie są sposoby promocji i jak działają porównywarki cenowe?

Na polskim rynku najpopularniejszą porównywarką cen jest Ceneo – to tam zazwyczaj zwracają się w swoich poszukiwaniach konsumenci, natomiast marketerzy skupiają swoje działania. Warto wiedzieć, jak taką kampanię przeprowadzić, aby była skuteczna – o tym w tekście dla portalu Marketing przy Kawie napisał Piotr Świniarski, Performance Marketing Manager w MBridge.

Internauci często nie zdają sobie sprawy z tego, że Ceneo nie skupia wszystkich sklepów internetowych oferujących dany produkt, ale jedynie te, które wyraziły taką chęć. Promocja w porównywarkach nie jest darmowa – choć za samą obecność w witrynie nie ma żadnej opłaty. Sklep płaci za pozyskany ruch w modelu PPC, czyli pay-per-click, polegającym na tym, że za każdym razem, gdy użytkownik kliknie w serwisie w link przekierowujący go na stronę e-commerce’u, system porównywarki pobiera pewną sumę (zazwyczaj ok. 30 groszy za jedno kliknięcie). Choć na takiej jednorazowej kwocie kieszeń przedsiębiorcy nie cierpi, w dłuższej perspektywie są to duże koszty, które przy braku odpowiedniej kontroli niekoniecznie muszą być wydane efektywnie i przynieść satysfakcjonujący zwrot z tej inwestycji. Dlatego właśnie niektóre e-commerce’y rezygnują z promocji w Ceneo, tracąc przy tym świetną szansę na zwiększenie sprzedaży.

Dodatkowo płatne jest również wypozycjonowanie naszego sklepu wśród najlepszych ofert. Klasyfikowane są one poprzez tzw. licytację – ustalamy maksymalną kwotę, jaką jesteśmy w stanie zapłacić każdorazowo za klik, a promowane są te firmy, które zaoferowały najwyższą sumę, mają dobre opinie oraz atrakcyjne ceny.

Produkty mogą być widoczne nie tylko na stronie produktu, ale także na stronie kategorii czy witrynie głównej. Taki sposób promocji na pewno wygeneruje więcej przekierowań na stronę, jednak wiążą się z nim zdecydowanie wyższe koszty.

Ceneo oferuje również opcję Kup teraz, umożliwiającą konsumentowi zakup produktu bezpośrednio w witrynie Ceneo. Sklep, który zdecyduje się na taką współpracę z porównywarką będzie zobowiązany do zapłaty prowizji od każdorazowej sprzedaży. Zakupy przez Kup teraz są chronione przez Program Ochrony Kupujących, który zapewnia klientowi rekompensatę kosztów do 10 000 zł w przypadku otrzymania wadliwego produktu lub nieotrzymania go w ogóle. Dzięki temu zaufanie konsumenta wzrasta i jest on bardziej skłonny do zakupu.

Czy to się opłaca?

Sposobów na marketing i promocję swoich produktów jest wiele. Nadrzędne cele marketingowca to zwiększenie sprzedaży oraz popularyzacja brandu. Działania w porównywarkach cen są pod tym względem skuteczne, gdyż pozyskują dla naszej witryny nowych klientów. Promocja w Ceneo jest gwarancją dodatkowego ruchu na stronie. Przy tym klienci pozyskani z porównywarki cen to grupa zainteresowana konkretnym produktem i zazwyczaj już zdecydowana na jego zakup, a jedynie poszukująca najlepszej oferty. Ruch generowany z tych serwisów charakteryzuje się więc wyjątkowo wysokim współczynnikiem konwersji, według danych Ceneo na poziomie aż 3,2%, co stanowi najwyższy wynik wśród polskich serwisów tego typu.

Ceneo oferuje również pakiet darmowych narzędzi analitycznych zawierających statystyki dotyczące zachowań klientów oraz raporty, dzięki którym jesteśmy w stanie monitorować efekty naszej promocji. Dzięki danym od Ceneo dostajemy m.in. informację na temat liczby przejść do naszego sklepu czy zestawienia naszych najpopularniejszych produktów. W rozszerzonej dodatkowo płatnej wersji otrzymujemy również informacje na temat działań konkurentów i jesteśmy w stanie porównać naszą ofertę z tym, co proponują inni.

Promocja w porównywarkach cenowych może być kosztowna i jest polem silnej konkurencji – musimy przebić nie tylko niewielkie e-commerce’y, ale także gigantów dominujących rynek. Działania w Ceneo spełniają jednak świetnie swoje podstawowe zadania, czyli zwiększenie sprzedaży i ruchu na stronie oraz wzrost świadomości marki sklepu wśród konsumentów. Dzięki temu porównywarki cenowe to jedno z najskuteczniejszych, choć jednocześnie kosztownych kanałów marketingu internetowego. Jednak dzięki odpowiedniemu zarządzaniu możliwe jest zoptymalizowanie działań tak, aby z jednej strony ograniczyć koszty bez uszczerbku dla sprzedaży, a z drugiej wykorzystać w pełni potencjał możliwości pozyskania efektywnego ruchu poprzez wzmacnianie widoczności za pomocą wykorzystania udostępnionych przez Ceneo narzędzi promocyjnych.

Julia Piklikiewicz

Julia Piklikiewicz

Junior PR Specialist w MBridge - Marketing Experts. Zajmuje się tworzeniem i redagowaniem treści eksperckich oraz wyszukiwaniem i analizą informacji. Pasjonatka hodowania roślin parapetowych.