Data-driven marketing – czym jest? Jak działa?

Data-driven marketing to jeden z największych trendów ostatnich lat. Trudno się temu dziwić, skoro ze wszystkich stron docierają głosy, że dane są jednym z najcenniejszych zasobów ery cyfrowej. Sprawdź, jak wykorzystać firmowe i publicznie dostępne dane w biznesie. Poznaj najważniejsze narzędzia do analizy danych i kluczowe obszary wykorzystujące marketing data-driven.

Potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu i konfiguracji consent mode v2?

Czym jest Data-Driven Marketing? Podstawowe narzędzia 

Jak nietrudno się domyślić data-driven marketing bazuje na danych. Wykorzystuje je zarówno do badania potrzeb klientów, jak i precyzyjnego targetowania i personalizowania komunikatów. Popularność data-driven marketing wynika przede wszystkim z upowszechnienia się narzędzi do analizy ogromnych zbiorów danych, dzięki którym jesteśmy w stanie doszukać się punktów wspólnych w zachowaniach setek tysięcy użytkowników. Zaliczamy do nich: 

Google Analytics

Podstawowe źródło informacji o użytkownikach odwiedzających strony internetowe i ich zachowaniach. Jeśli nawigowanie w GA4 sprawia Ci trudność i nie masz pewności, czy dane gromadzone są poprawnie, kliknij tutaj i sprawdź, jak możemy Ci pomóc w tym zakresie.

Platformy do zarządzania danymi DPM

Pozwalają porządkować dane demograficzne, behawioralne i kontekstowe z różnych źródeł. Profile użytkowników są zanonimizowane, aby marketerzy nie mieli dostępu do ich danych osobowych. Większość platform DPM pozwala na eksport posegmentowanych danych do narzędzi obsługujących reklamy cyfrowe. 

Ahrefs i inne narzędzia SEO

Narzędzia SEO dostarczają mnóstwo informacji na temat fraz wpisywanych do Google. Pozwalają również podglądać działania konkurencji, w tym sprawdzać ruch na stronie, analizować profil backlinków prowadzących do strony, wyszukiwać najbardziej angażujące treści i wiele, wiele więcej.

Brand24 i inne narzędzia do monitoringu sieci

Z pomocą wyżej wymienionych narzędzi możesz śledzić, jak użytkownicy internetu wypowiadają się o Twojej marce. Dzięki wykorzystaniu analizy sentymentu wyniki da się filtrować, tak aby widoczne były wyłącznie pozytywne lub negatywne wzmianki. 

Systemy marketing automation,

Daleko idąca personalizacja działań marketingowych nie byłaby możliwa gdyby nie systemy marketing automation wykorzystujące zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego. Pozwalają one m.in. generować rekomendacje dopasowane do historii wyszukiwania użytkowników. Powszechnie wykorzystuje się je także np. do remarketingu dynamicznego i email marketingu.

Wszystkie wymienione narzędzia pozwalają znacząco zwiększyć efektywność działań marketingowych. Oczywiście pod warunkiem, że są wykorzystywane w odpowiedni sposób oraz mają dostęp do wystarczającej ilości danych.

Jak działa data-driven marketing? Od czego zacząć? 

Krok 1. Gromadzenie danych 

Nawet niewielkie firmy mogą prowadzić działania data-driven pod warunkiem, że zgromadzą odpowiednią ilość danych. Mogą one pochodzić z trzech zasadniczych źródeł:

    • Wewnętrznych archiwów firmy (systemów CRM, systemów logistycznych, raportów sprzedażowych itd.)

    • Zewnętrznych narzędzi (wspomniane Ahrefs, Google Analytics, Google Search Console itd.)

    • Zewnętrznych dostawców (urzędy statystyczne, think tanki, agencje badawcze itd.)

Bez względu na to, skąd pozyskujesz dane, upewnij się, że robisz to legalnie. Przepisy dotyczące prywatności w sieci z roku na rok stają się coraz bardziej surowe. Przykładowo, obecnie nie wystarczy poinformować użytkowników, że witryna gromadzi pliki cookies. Muszą mieć oni możliwość decydowania o tym, na gromadzenie jakich plików wyrażają zgodę. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Polityka plików cookies – co warto o niej wiedzieć? Jak zarządzać ciasteczkami?

Krok 2. Analiza danych 

Gdy mamy wystarczająco dużo danych, należy je uporządkować np. w jednej z popularnych platform DPM. Dzięki temu zwiększysz kontrolę nad danymi kampanii i klientów. Gdy są one rozporoszone nie masz pełnego obrazu swoich odbiorców. Centralizacja pomaga maksymalnie wykorzystać posiadane dane. Ułatwia ich segmentację i w efekcie zwiększa efektywność działań reklamowych. 

Analiza danych nie musi ograniczać się do działań w ramach platformy DPM. Do dyspozycji masz także wiele innych technologii – na szczególną uwagę zasługują rozwiązania takie jak TensorFlow czy Apache Hadoop.

Krok 3. Konkretne działania 

Wnioski płynące z analizy są przydatne w wielu obszarach. Według danych Statista w 2022 roku marketerzy najczęściej wykorzystywali data-driven marketing do mapowania ścieżek zakupowych klientów (48%),  email marketingu (42%), personalizacji działań (41%), doskonalenia produktów i usług (36%), kampanii płatnych (29%),  prognozowania trendów i zachowań klientów (25%), marketingu omnichanel (10%). 

 

Wykres na podstawie danych zgromadzonych w artykule „Areas with most use for data-driven marketing according to marketers worldwide as of August 2022

Niekiedy dane wykorzystywane są także w działaniach content marketingowych. Najbardziej reprezentacyjnym przykładem z tej kategorii jest bez wątpienia Spotify, który co roku przygotowuje spersonalizowane zestawienia najczęściej odsłuchiwanych utworów (Spotify Wrapped). Tym sposobem firma przekształca pozornie nieatrakcyjne dane w content, którym użytkownicy aplikacji bardzo chętnie dzielą się w mediach społecznościowych. 

Kiedy i dlaczego warto inwestować w data-driven marketing?

Data-driven marketing powoli przestaje być trendem i staje się koniecznością. Statystyki pokazują, że firmy, których strategie marketingowe bazują na danych, osiągają od pięciu do ośmiu razy wyższe ROI od tych, które tego nie robią. Dodatkowo data-driven marketing pozwala lepiej poznać klientów i ich rzeczywiste potrzeby. Zamiast domyślać się, jakie są ich preferencje, zyskujemy twarde dane behawioralne, które wskazują obszary warte zaopiekowania.

Trudno być obojętnym na wszystkie te korzyści. Dlatego jeśli jeszcze nie korzystasz z narzędzi analitycznych lub uważasz obecne działania za niesatysfakcjonujące, skontaktuj się z nami. Nasz zespół analityków i analityczek pomoże Ci maksymalnie wykorzystać potencjał firmowych danych.

Codzienna praca w branży digital marketingu bez oparcia o solidne dane wydaje się dzisiaj czystą abstrakcją. W czasach stale rosnących kosztów reklamowych pominięcie danych przy decyzjach biznesowych np. dotyczących alokacji budżetów potrafi zaboleć. Oprócz tego, że wykorzystanie takich narzędzi jak chociażby Google Analytics w bieżących działaniach jest już standardem, warto też zwrócić uwagę na szersze możliwości, jakie dają tego rodzaju narzędzia.


Na bazie poprawnie zebranych danych marketerzy są w stanie tworzyć własne, zaawansowane modele atrybucji, które potrafią zaoszczędzić sporą część budżetów reklamowych. Warto pamiętać o poprawnej konfiguracji narzędzi analitycznych. Kluczem do sukcesu i bazą w podejmowaniu decyzji zawsze będą poprawnie zebrane dane, bez względu na to, czy dotyczy to włączenia, czy  wyłączenia danej kampanii, lub budowy zaawansowanych modeli atrybucji.


Do codziennej pracy w SEO Google Analytics to zdecydowanie za mało. Takie dane jak potencjały fraz kluczowych, widoczność organiczna czy działania konkurencji wymagają od nas sięgnięcia po dodatkowe narzędzia. Bieżące zestawienia danych z takich narzędzi jak Ahrefs, Senuto, Planer Słów Kluczowych Google Ads czy Google Search Console pozwala spojrzeć na projekt z szerszej perspektywy i na tej bazie stworzyć skuteczną strategię SEO.


Wojciech Bębenek, SEO Expert

W kontekście tego artykułu może Cię również zainteresować tekst o marketingu mix.

Możemy Ci pomóc?

Porozmawiajmy!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *