Marzec przyniósł kolejne zmiany w Performance Marketingu – szczególnie w Google Ads działo się naprawdę sporo! Nowy wygląd raportów, kolejne ulepszenia AI, rozszerzenie zasięgu reklam displayowych – długo można by jeszcze tak wymieniać. Jeśli chcesz być na bieżąco, zerknij na nasz najnowszy SEM MBridge Alert.
#1 Jeszcze więcej ulepszeń AI w reklamach w wyszukiwarce
Google wdrożył kolejne ulepszenia AI w reklamach search. Mają one dzięki temu być bardziej intuicyjne oraz lepiej dopasowane do zachowań użytkowników. W związku z tym reklamodawcy powinni zadbać o większą elastyczność zasobów (asset flexibility), aby narzędzia AI faktycznie były w stanie dopasowywać reklamy do intencji użytkownika.
Co to znaczy w praktyce? Google już wcześniej testował różne kombinacje nagłówków, opisów i multimediów, aby znaleźć wśród nich te najbardziej skuteczne. Teraz będzie to robić na jeszcze większą skalę. Oto co dokładnie zmieni najnowsza aktualizacja:
- AI może zmieniać kolejność nagłówków i opisów lub całkowicie pomijać niektóre elementy, jeśli poprawia to skuteczność reklamy.
- Nagłówki, które nie były wyświetlane, mogą być użyte jako dodatkowe linki w reklamie.
- Możliwe będzie wyświetlanie do dwóch dodatkowych nagłówków w miejscu, gdzie wcześniej były tylko linki do podstron. Nagłówki te będą kierować do finalnego URL reklamy, a nie do różnych podstron.
- Do tej pory reklamodawcy tworzyli do 15 nagłówków, ale Google wyświetlał maksymalnie 3 – teraz więcej z nich będzie mogło być wykorzystanych w reklamie.
Nie znaczy to, że reklamodawca całkowicie traci kontrolę nad treścią swojej reklamy. Jeśli przypnie nagłówek do konkretnej pozycji (np. „headline 1”), Google będzie to respektować. Ponadto w sekcji z raportami można sprawdzić, które kombinacje nagłówków i opisów są najczęściej wyświetlane.
W tym miejscu warto dodać, że Google intensywnie pracuje teraz nie tylko nad ulepszeniami AI w reklamach, ale także dalszym wykorzystaniem sztucznej inteligencji w wyszukiwarce. Obserwujemy już korelację pomiędzy wdrożonymi w Polsce AI Overviews oraz Performance Marketingiem, a ma się pojawić szereg kolejnych, nowych funkcji m.in Circle to Search czy możliwość wirtualnego przymierzania ubrań. Pójdą za tym także nowe formaty reklam – m.in. reklamy w usłudze Google Lens (wyszukiwanie obrazem).
#2 Wyczekiwane zmiany w raportach wyszukiwania wreszcie zostały wdrożone
W marcu Google wdrożył aktualizację, na którą czekaliśmy od dawna – w raportach wyszukiwanych haseł pojawiły się frazy, które spowodowały wyświetlenie reklam z kampanii Performance Max. Dlaczego to duża rzecz?
- Wreszcie mamy więcej kontroli nad tym, na jakie hasła wyświetlają się reklamy z kampanii Performance Max.
- Możemy prosto z raportu dodawać wykluczające słowa kluczowe.
- Łatwiej nam optymalizować kampanie.
Zmiana jest dopiero wdrażana, więc raport może nie być jeszcze dostępny na wszystkich kontach.
#3 Zmiany w sposobie mierzenia i optymalizacji konwersji w kampaniach Smart i Performance Max
Pod koniec lutego 2025 roku Google zaktualizował sposób mierzenia i optymalizacji konwersji offline. Celem zmian jest lepsze dopasowanie kampanii do użytkowników faktycznie zainteresowanych zakupami lokalnymi.
Co dokładnie się zmieniło?
- Google kładzie większy nacisk na użytkowników lokalnych o wysokim zamiarze zakupowym. Będzie się zatem koncentrować na osobach aktywnie szukających lokalnych firm w wyszukiwarce i w mapach Google.
- Kampanie Display i YouTube będą miały mniejszy udział w generowaniu konwersji offline (spadek liczby view-through conversions – VTCs), w związku z czym ogólna liczba konwersji może się zmniejszyć.
- Możliwy jest także wzrost kosztu za konwersję (CPA), ale Google zapewnia, że konwersje te będą bardziej wartościowe dzięki większej selektywności reklam.
Reklamodawcy powinni się więc przygotować na wyraźny spadek konwersji z Display i YouTube oraz nieco wyższe koszty kampanii. Z czasem przekonamy się, czy ulepszenia faktycznie przełożą się na lepszy zwrot z inwestycji.
#4 Większy zasięg reklam displayowych
Google zwiększa zasięg reklam displayowych. Od teraz kampanie będą się wyświetlać także w serwisach informacyjnych i sportowych oraz platformach Connected TV takich jak TelevisaUnivision, MLB i FOX News.
Również i tu pojawiły się kolejne ulepszenia AI. Sztuczna inteligencja ułatwi reklamodawcom tworzenie kreacji. Model Imagen 3 będzie im pomagać w generowaniu atrakcyjnych grafik, a ulepszony widok podglądu pozwoli lepiej zarządzać treściami.
Ostatnia zmiana w tym obszarze, którą warto odnotować to wdrożenie skuteczniejszych narzędzi do weryfikacji miejsc emisji i blokowania oszustw. Powinno to zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność kampanii.
#5 Nowy atrybut w reklamach produktowych
Wśród atrybutów dostępnych w Google Shopping pojawiła się nowa opcja, czyli „tranding brand”. Można nim oznaczać marki szczególnie pożądane przez konsumentów. Póki co rozwiązanie jest w fazie testów, ale spodziewamy się, że niedługo zostanie oficjalnie ogłoszone.
#6 Potrójne reklamy na jednej stronie wyników wyszukiwania
Zgodnie z zapowiedzią z grudnia 2024 roku Google testuje potrójne wyświetlanie reklam tego samego reklamodawcy na jednej stronie wyników wyszukiwania. Wcześniej było to niezgodne z polityką Google Ads, natomiast teraz użytkownik może zobaczyć tę samą reklamę w różnych miejscach na stronie, czyli:
- na górze wyników wyszukiwania,
- w informacjach lokalnych
- poniżej wyników wyszukiwania.
Zmiana wynika z aktualizacji dokumentacji Google Ads, która potwierdza, że reklamy mogą pojawiać się w różnych lokalizacjach na jednej stronie wyszukiwania.
#7 Masowe odwołania w Google Merchant Center
W Google Merchant Center pojawiła się nowa funkcja umożliwiająca masowe odwoływanie się od decyzji o odrzuceniu produktów. Teraz sprzedawcy mogą jednym kliknięciem zgłosić prośbę o ponowną weryfikację dla wielu produktów jednocześnie. Wystarczy przejść do zakładki „Diagnostyka” wybrać odrzucone produkty i złożyć zbiorczy wniosek o ponowną ocenę. To duże ułatwienie, dzięki któremu reklamodawcy będą mogli szybciej przywracać brakujące produkty do kampanii.
#8 Nowe narzędzie Campaign Guidance, czyli łatwiejsze eksperymentowanie w Google Ads
Kolejną nowością w Google Ads jest funkcja Campaign Guidance. Narzędzie to dostarcza spersonalizowane rekomendacje dotyczące budżetów, długości tekstu reklam itd. Ponadto wspiera ono eksperymentowanie w kampaniach Search i Performance Max. Ich efektywność oceniana jest za pomocą wskaźnika Experiment Power – im wyższy, tym większa szansa na powodzenie testowanej strategii.
#9 Większy limit wykluczających słów kluczowych w kampaniach Performance Max
Google zapowiedział zwiększenie limitu wykluczających słów kluczowych w kampaniach Performance Max – za niedługo ma to być nawet 10 000 fraz. To bez wątpienia bardzo dobra wiadomość dla reklamodawców. Gdy zmiana zostanie wdrożona (co stopniowo już się dzieje), zyskają większą kontrolę nad emisją reklam.
#10 Nowy eksperyment w kampaniach Performance Max
W kampaniach Performance Max pojawił się nowy test. Pozwala on rozdzielić ruch na dwie grupy:
- grupę korzystającą wyłącznie z danych z feedu,
- grupę wykorzystującą ponadto dodatkowe zasoby.
Ma to na celu lepsze zrozumienie skuteczności różnych konfiguracji w kampaniach Performance Max.