PageRank

PageRank jest rodzajem algorytmu używanego niegdyś na szeroką skalę do ustalania pozycji stron internetowych w wyszukiwarce Google poprzez nadanie im rangi w skali od 1-10. Działanie PageRank opierało się na założeniu, że im więcej jakościowych linków prowadzi do strony, tym witryna zyskiwała więcej punktów, a co za tym idzie, miała większą moc i widoczność. Przez wiele lat algorytm stanowił podstawę w skutecznym pozycjonowaniu stron internetowych.

Historia PageRank

Nazwa algorytmu pochodzi od jego twórcy – Larry’ego Page’a, będącego równocześnie współzałożycielem przedsiębiorstwa Google. Wskaźnik PageRank istnieje od 1998 roku, a jego wyniki można było zobaczyć w pasku narzędziowym Google oraz w wielu serwisach niezależnych. Z czasem wraz z rozwojem innych, bardziej precyzyjnych narzędzi algorytm był stopniowo wygaszany, by około 2016 roku zostać całkowicie usunięty z usług, choć wciąż najprawdopodobniej znajduje się w użytku firmy.

Jak obliczano PageRank?

PageRank obliczany był na bazie takich czynników jak ilości linków wychodzących z każdej strony, liczby i jakości linków przychodzących oraz wskaźnika PageRank każdej z linkujących stron. Do najważniejszych czynników wpływających na ocenę wartości strony internetowej zaliczyć można:

  • linkowanie wewnętrzne podnoszące wartość konkretnych podstron, 
  • linki „nonfollow” będące wskazówką dla wyszukiwarki by zaprzestała śledzenia,
  • obliczanie prawdopodobieństwa kliknięcia na dany link,
  • anchory, czyli teksty, pod którymi ukryte są odnośniki.

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, dowiedz się więcej o link-buildingu.

Skontaktuj się z nami

mbridge@mbridge.pl

Zobacz też: